Dimarts 11 de Desembre
del 2018



Troba'ns a les xarxes socials:

PÓgina a Facebook PÓgina a Twitter Perfil a Instagram












Ajuntament de Balaguer



Altres notícies

06-12-2018

Josep Giralt, 'El Museu de Lleida no prescindirÓ mai de Sixena per explicar la relaciˇ amb la Franja'. Un any desprÚs de l'11-D, el director del museu recorda que aquella jornada va ser 'dura' i que l'equip va quedar 'tocat'

El director de Museu de Lleida, Josep Giralt, ha assegurat que el discurs museístic de l'equipament no prescindirà mai d'un ''tema capital'' com l'art de Sixena per explicar les relacions territorials entre la Franja de Ponent, Lleida i la Corona d'Aragó. Un any després de la marxa de les 44 peces de Sixena amb l'entrada de la Guàrdia Civil al Museu, Giralt recorda en una entrevista a l'ACN que l'11 de desembre de 2017 va ser un dia ''molt dur'' i que l'equip humà va quedar ''tocat''. Afegeix però, que les portes de l'equipament es van obrir i ''l'aire va tornar a entrar'' gràcies al suport de la gent que es va concentrar a fora mentre va durar l'execució judicial. Giralt veu positiu l'interès internacional que ha despertat el museu després del cas Sixena.
 
Josep Giralt ha explicat que entre els mesos d'abril i maig de 2019 quedarà tancada la remodelació del Museu de Lleida després de la sortida de les peces de Sixena. ''Si ho podem tenir el 18 de maig, Dia Internacional dels Museus, seria fantàstic'', afegeix, però aquesta qüestió no només depèn de la idea ''que tenim al cap'' sinó també dels pressupostos de la Generalitat, que en aquests moments encara no estan assegurats. Al museu tenen molt clar que la remodelació afectarà gran part del món gòtic. El que es vol explicar serà, no només del gòtic internacional i de Lleida com ''un lloc d'irradiació de grans artistes'' sinó també de la Franja de Ponent com a ''concepte''. És en aquest sentit, que Giralt remarca que volen continuar explicant la Franja, a partir d'una ''peça que és clau'': la cadira de la priora de Sixena, que correspon a aquest moment i que no formava part de les obres en litigi amb l'Aragó.
 
L'espai gòtic, on ara encara hi ha les lleixes buides que exposaven els fèretres de les monges de Sixena, es reestructurarà tot, es mouran peces i hi haurà un canvi de discurs ''més assenyat, agrupant elements de forma temàtica, territorial i cronològica''. Les lleixes desapareixeran doncs i no es preveu que hi hagi cap ''record arquitectònic'' del que hi havia. L'únic que no canviarà és el discurs de la Franja, i per tant, ''Sixena continuarà sent explicada perquè no volem prescindir d'un tema capital al Museu de Lleida''. Giralt afegeix que tenen peces suficients per explicar que al segle XV els pintors treballaven un dia a Lleida i l'altre a Benavarri o Barcelona per després acabar a Sixena.
 
Origen de les obres
 
Ara com ara totes les obres objecte d'aquesta remodelació provenen del dipòsit de Museu de Lleida perquè segons Giralt, encara no està tancada la ''política d'adquisicions'' tot i que no nega que estan treballant per ''si pot existir alguna altra peça''. Afegeix que no els interessa cap obra en concret però reconeix que quan s'elabora un projecte museogràfic s'intenta veure si hi ha alguna ''peça no descoberta'' en algun museu com el Nacional.
 
Giralt aposta perquè els museus generin un document de política d'adquisicions ja que és una de les ''qüestions més tèrboles'' a la majoria dels museus de Catalunya. En aquest sentit, assegura que al de Lleida ja fa anys que estan treballant amb un document així per concretar com abordar les compres, les donacions, els préstecs, els acomodats o els dipòsits a llarg i a curt termini. Aquí, Giralt posa l'exemple del que va passar recentment amb la subhasta de la taula del retaule major de Mestre de Sixena que va aparèixer en una casa de subhastes de Suïssa. Els conservadors del Museu de Lleida la van identificar i detectar i el museu s'hi va dirigir però no van aconseguir-la. De l'experiència, Giralt n'extreu el fet que l'equip de conservadors sigui ''prou hàbil i expert'' per detectar aquestes peces quan apareixen al mercat.
 
Augment de visitants
 
Arran de l'execució provisional de la sentència de l'art de Sixena hi ha hagut repunts de públic que ha visitat el Museu de Lleida, sobretot abans de la marxa de les peces i també els dies després. El públic va tenir una ''reacció positiva'', explica Giralt, i la prova és que a dia d'avui encara es conserven aquells objectes que la gent va dipositar en ''homenatge i record i solidaritat amb el Museu'' a les lleixes buides. Aquests objectes es retiraran quan es comenci la remodelació i es documentaran com a fons de museu. 
 
Després els visitants es van ''estabilitzar'' però hi ha hagut propostes que han ajudat a que quan es faci el balanç de final d'any hi hagi un creixement molt rellevant de visitants sobretot després de canviar la programació d'exposicions temporals i portar a Lleida l'obra 'Presos Polítics' de Santiago Sierra arran de la censura a la Fira Arco de Madrid. Amb l'exposició es van superar els 7.000 visitants en dos mesos i també es van fer activitats que van generar una mitjana de 250 a 300 persones de públic. 
 
Relleu internacional
 
''Ningú sap el que és una execució provisional'', afirma Giralt, i ''això va tensionar a tots els estaments públics, equips de museus, administracions consorciades i el públic'', que es va aplegar al voltant del Museu de Lleida la matinada de l'11 de desembre. Això va provocar que el museu es situés, no només a Catalunya i Espanya sinó també a nivell internacional. Giralt recorda com aquells dies el museu va sortir al 'The Washington Post' i altres diaris internacionals. Però lamenta que potser des del Museu de Lleida no van saber explicar prou bé el que passava o podia passar abans de l'execució provisional. 
 
Malgrat tot, considera positiu que el museu s'hagi visualitzat després de l'execució provisional perquè permet despertar un interès que abans no hi era i també extrapolar el seu discurs, amb unes obres que van des de la Prehistòria fins a la Catedral Nova de Lleida.
 
''Ho vam intentar afrontar de la millor manera possible''
 
Giralt assenyala que van intentar afrontar la jornada de l'11-D de la ''millor manera possible'' però que una vegada van marxar els agents judicials, els tècnics aragonesos i la Guàrdia Civil amb el camió carregat amb les 44 peces, van poder constatar que l'equip humà del Museu de Lleida ''estava tocat''. Portaven tota la nit tancats al museu i ningú es podia imaginar aquell desenllaç ''amb els extrems de veure una execució provisional amb l'entrada de les forces de seguretat per custodiar l'acció judicial''.
 
El camió va marxar i es van tancar les portes del Museu de Lleida, però al cap d'uns minuts es van tornar a obrir ''i l'aire va entrar de nou''. Giralt acompanyat del seu equip va sortir al carrer aplaudint al centenars de persones que havien estat donant suport i protestant també des de la matinada contra el trasllat de l'art. El director del museu recorda que aquell dia va recuperar l'hàbit de fumar, que feia anys que l'havia deixat, ''suposo que per canalitzar el neguit''; un neguit que sobretot el preocupava per si algun dels treballadors es podia veure afectat per l'acció judicial. L'endemà, la majoria del personal es va agafar festa perquè alguns portaven fins a 16 hores treballant. Josep Giralt va anar a treballar.
 





Altres notícies

»Balaguer presenta un nou espai educatiu i d'oci pels infants durant les vacances de Nadal. Amb el nom de 'COSMOL┌DIC' , passa a substituir l'antic parc de Nadal que es venia realitzant a la ciutat els ˙ltims anys.

»Balaguer estrenarÓ aquest dimarts la pista de gel a la plaša del Mercadal desprÚs que aquest vespre quedi totalment enllestida la instal-laciˇ.

»L'ajuntament de Balaguer estudia les causes que des de fa un temps provoquen irritaciˇ a la gola a alguns dels usuaris de la piscina coberta.

»La mitjana d'ocupaciˇ turÝstica al Pirineu de Lleida pel pont de la Constituciˇ se situa al voltant del 75 %

»Aquest matÝ, a les 12, s'ha fet la inauguraciˇ de la placa commemorativa a la casa natal de l'escriptor i activista polÝtic balaguerÝ Josep Carner-Ribalta

»Les patgesses dels Reis Mags d'Orient, que el passat dissabte van arribar a Balaguer, tornen a ser avui a la ciutat per rebre tots els nens i nenes que ho desitgin

»El Centre d'Interpretaciˇ de liOr del Segre de Balaguer continua oferint aquest dies de pont l'activitat 'Recerca d'Or en FamÝlia'

»Balaguer organitza aquest proper diumenge un Vermut literari per homenatjar l'escriptor Josep Carne-Ribalta en motiu del 120Ŕ aniversari del seu naixement

»El ColĚlectiu Llibertat decideix comenšar concentracions de protesta tots els dissabtes a les 11 del matÝ, que es sumaran a les habituals dels dijous. La primera tindrÓ lloc demÓ dissabte dia 8

»L'Associaciˇ de Comerciants de Balaguer (ACB) comenša avui la campanya de Nadal amb l'encesa dels llums, a les 20 h a la Plaša de la Sardana. Els assistents podran gaudir de nadales amb la coral infantil de l'Escola Municipal de M˙sica

»Comenša el muntatge de la pista de gel a la plaša del Mercadal de Balaguer. La previsiˇ Ús posar-la en marxa el proper dimarts dia 11

»L'escola Vedruna Balaguer s'ha sumat al projecte impulsat des de l'escola Vedruna Vall de Terrassa per presentar una ILP amb l'objectiu d'assolir i exigir unes garanties Ŕtiques en matŔria de consum


Arxiu de notÝcies

Llic├Ęncia de continguts
RÀDIO BALAGUER 107.4 FM - Plaça Mercadal 1 - Tel.: 973 44 52 00 - Fax: 973 44 70 63 - radio@balaguer.cat  
25600 Balaguer (La Noguera)  
Tornar a dalt