Dimarts 02 de Juny
del 2020



Troba'ns a les xarxes socials:

PÓgina a Facebook PÓgina a Twitter Perfil a Instagram



Les ˙ltimes notÝcies al teu Telegram:

Telegram












Ajuntament de Balaguer



Altres notícies

20-05-2020

Educaciˇ ha elaborat un pla d'obertura dels centres educatius per a finals del curs actual i per al proper. 5 alumnes per grup a llars d'infants, 13 a infantil i primÓria i 15 a secundÓria, amb presŔncia nomÚs dels alumnes que ho necessitin.á

El Pla aprovat avui pel Procicat té per objectiu, com ha exposat el conseller Bargalló, “d’entendre el centre com un centre de formació, com un centre comunitari, d’atenció personalitzada a l’alumne. Hi ha uns elements que volem deixar clars a la ciutadania: el curs acaba  com estava previst i, tal i com es va declarar a la conferència d’educació, acabarà el 19 de juny. El curs actual no tornarà a reprendre’s de forma tradicional, no hi haurà classes com estaven enteses. S’està fent telemàticament i acabarà telemàticament. Les condicions sanitàries no ens permeten acollir tots els alumnes i a tots els centres en classes tradicionals”.
 
Durant la seva intervenció, el titular d’Educació ha volgut “reconèixer la feina diària, constant del nostre professorat, de tots els nivells, que han superat trobar-se en una situació que no esperaven, fer feina des de casa, canviar les programacions, i que ho estan fent d’una manera excepcional. Agrair a les direccions dels centres que ens hagin facilitat la nostra tasca, i a les famílies. Ens trobem davant d’un gran repte que és l’emergència educativa que ens trobarem al setembre, i que hem de fer entre tots i entre tots hem de tirar endavant”.
 
Així doncs, de cara a l’actual curs, l’obertura es farà en tots els casos en la Fase 2 de la desescalada. Una obertura que en cap cas implicarà la suspensió de la docència telemàtica, ja que  trencaria la dinàmica de l’alumnat i la programació que ja estan duent a terme els centres educatius. És la voluntat d’Educació atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin, amb la finalitat que l’alumnat tingui l’oportunitat d’assistir al seu centre en algun moment d’aquest final de curs.
 
Els objectius principals són, per tant, oferir el suport lectiu i l’orientació, fent especial èmfasi en els finals d’etapa educativa, i en l’acompanyament tutorial i emocional de tot l’alumnat. Una actuació que en tots els casos s’haurà de fer garantint les condicions de salut de l’alumnat i del personal docent i no docent, d’acord amb les exigències de l’autoritat sanitària.
 
Pel que fa a les dates d’aplicació del pla en cada centre, s’han d’adequar a la progressivitat de l’arribada de la Fase 2 a cada territori: els que ho puguin fer a finals de maig, hauran de preparar l’obertura per a l’1 de juny -sempre a partir d’una gradualitat en l’inici d’activitats-. En la resta de casos, es farà en la data d’entrada del territori en aquella fase, també a partir de la gradualitat.
 
Es descarta, en qualsevol cas, l’obertura del servei de menjador abans del proper curs i només en casos específics i necessaris es permetrà el transport escolar, que se singularitzarà i s’hi aplicaran les mesures existents en el transport públic.
                                                                                               
Llars d’infants, màxim 5 alumnes per aula
 
El Departament autoritzarà a les titularitats de cada llar d’infants –siguin de l’administració local o privades- a la seva obertura sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene. També hauran de complir les mesures d’adequació d’espais i de reorganització, amb un màxim de 5 infants per espai i en cap cas de 0-1 anys –atès que és el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari-. Les llars del Departament d’Educació compliran els mateixos criteris.
 
En cas que les llars no puguin oferir els serveis a tots els infants, en prioritzaran els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.
 
Escoles d’infantil i primària, màxim 13 alumnes per grup
 
S’estableix l’obertura de es escoles d’infantil i primària en centres públics i concertats per als següents supòsits:
 
Acció educativa presencial –sempre de caràcter voluntari- en grups de 13 alumnes com a màxim, per als que acaben els seus estudis primaris (6è de primària); per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària. S’haurà de garantir:
 
Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
L’entrada i sortida del centre de manera diferenciada per cada grup de 13 alumnes.
L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
 
Atenció personalitzada del tutor amb l’alumne i, si escau, la família en qualsevol curs i nivell. En tractar-se d’una mesura excepcional i no continuada, caldrà planificar i programar el dia i hora de retrobament. L’objectiu és l’acompanyament educatiu personalitzat, especialment en la població escolar més fràgil socialment; i l’acompanyament emocional de l’alumnat, que  hagi patit el confinament d’una manera més greu o de l’alumnat de necessitats educatives especials.
 
Atenció tutorial en grups reduïts d’alumnes en qualsevol curs o nivell, quan es cregui necessari. Seguirà els mateixos criteris que l’atenció personalitzada de l’alumne, esmentada en l’apartat anterior.
 
Acollida per a l’alumnat del segon cicle d’educació infantil (3-6), de famílies els progenitors de les quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo. Es farà en grups d’un màxim de 13 alumnes i en horari de 9 a 13 hores.
 
Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament. En cas d’obertura, hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.
 
Centres d’ESO i ensenyaments postobligatoris
 
Aquests centres obriran per dur a terme les següents activitats:
 
Acció educativa presencial –respectant sempre el caràcter voluntari- en grups de 15 alumnes com a màxim, en els següents casos: alumnes que acaben etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) o han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE). Caldrà garantir els mateixos criteris que els centres de primària:
 
Les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres.
Un retorn gradual de l’alumnat, amb horaris esglaonats.
L’elaboració per part de cada centre d’un pla específic d’obertura, adequat al Pla del Departament aprovat pel PROCICAT i a les orientacions concretes que es dictin, tant pel que fa a espais com a professorat.
La continuïtat de la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.
 
Els objectius en aquests centres serà prioritzar:
 
Alumnes de 4t d’ESO: es prioritzaran activitats d’orientació dels estudis possibles a seguir el proper curs (batxillerat, formació professional i règim especial).
Alumnes de formació professional: el suport a la finalització dels projectes.
Alumnes de règim especial: la realització de les activitats presencials imprescindibles per a la finalització dels seus estudis.
Alumnes de formació d’adults i de les escoles oficials d’idiomes: qualsevol activitat que s’hi programi, en especial les dirigides a l’alumnat que ha d’accedir a una titulació o acreditació.
Alumnes de 2n de batxillerat: les activitats relacionades amb la preparació per a les PAAU.
 
Escoles d’educació especial
 
A causa de les condicions específiques de vulnerabilitat d’aquest alumnat, i amb l’objectiu de garantir-ne al màxim la seva seguretat, el Departament està treballant amb personal tècnic propi i referents externs per tal d’elaborar un pla específic per a aquests centres i el seu alumnat. El pla, que es concretarà properament, establirà la realització d’accions concretes en aquest final de curs i com s’oferirà aquest servei de manera completa i plenament adequada en el curs 2020-2021.
 
Proper curs 2020-2021
 
El titular d’Educació ha remarcat que el proper curs que ve el sistema educatiu viurà una situació excepcional: “Al setembre començarem un curs inèdit en la seva realitat. I cal fer una reflexió a tota la comunitat, no només l’educativa:  venim d’una emergència sanitària on hem hagut de reinventar espais, i al setembre estarem en emergència educativa. Tindrem unes mesures de Protecció Civil i de Salut Pública que potser seran les del juny o potser no seran tant restrictives, però existiran”.
 
Un cop fora de l’estat d’alarma i de les fases de desescalada, l’assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat. Per tant, tenint sempre en compte les mesures d’higiene i seguretat, cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars que tinguin en compte tots els espais de cada centre. Això vol dir preveure tant els espais que fins ara acollien grups/classe com els que tenien una altra utilitat, per la seva reconversió en espai docent que aculli grups de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i a d’altres estudis. També cal tenir en compte la condició de vulnerabilitat acreditada pels serveis mèdics i de prevenció de riscos laborals del personal docent i d’administració i serveis.
 
Així, el mes de juny Educació trametrà als centres orientacions per tal que elaborin un pla de contingència amb noves fórmules organitzatives per garantir la màxima presencialitat possible de tot l’alumnat en cada moment del període lectiu. El pla determinarà les mesures a prendre en cas d’un hipotètic rebrot de la pandèmia que obligui a algun tancament puntual de centres, en especial pel que fa a la garantia de la connectivitat de l’alumat i als seus recursos pedagògics, en qualsevol format.
 
És per això que el conseller ha destacat, de cara al proper curs, la importància de buscar noves fórmules organitzatives: “Aquestes mesures que s’apunten d’espais farà que els espais que tenim al sistema educatiu siguin insuficients per acollir els grups de màxim 15 en cada espai. Ho podem fer redistribuint espais, ocupant d’altres espais, però no ho podem fer a tots els centres. Haurem de demanar a tota la comunitat altres espais per fer aquestes activitats educatives. En aquesta emergència educativa la prioritat és que tots els alumnes puguin anar i vagin cada dia al seu centre, però entenent el seu centre més enllà del que entenem ara”.
 
En aquest sentit, Bargalló ha explicat que “cada centre haurà d’analitzar els seus espais perquè ens puguin dir quines necessitats tenen. Preferim tenir tots els alumnes als centres amb aquests condicionants que tenir mig torn de forma alterna i la meitat dels alumnes. I això vol dir més torns de menjador i més torns de patis”.
 
Criteris d’assistència, distanciament físic i higiene en la Fase 2
 
Educació estableix, en el pla d’obertura de centres durant la Fase 2, aquells criteris que s’han de donar en matèria de seguretat, seguint les indicacions del PROCICAT en aquest àmbit. Per tant, per assistir al centre caldrà per part d’alumnat i personal l’absència de simptomatologia compatible amb la covid-19; que no convisquin o tinguin contacte estret amb positiu confirmat o simptomatologia compatible  en els 14 dies anteriors; i que duguin el calendari vacunal al dia.
 
D’altra banda, en el cas del personal docent i no docent del centre educatiu, no podran assistir les  persones de risc elevat de malaltia greu per coronavirus –és a dir, tenir més de  60 anys i/o patir  malalties cròniques-.
 
En la mesura del possible, s’evitaran els espais compartits, els canvis d’aula i desplaçaments per l’interior del centre. Les entrades i sortides del centre es faran de manera esglaonada, en intervals de 15-20 minuts  i mantenint la distància  per evitar aglomeracions. Es recomana que pares i mares no accedeixin a l’interior del recinte escolar.
 
Es requerirà el rentat de mans en alumnat i professorat durant l’estada al centre, l’existència de diversos punts de rentat de mans, i en punts estratègics (menjador, accessos al centre i als patis, passadissos...) es recomana la col•locació de dispensadors de solució hidroalcohòlica. Pel que fa a l’ús de mascaretes, la recomanació és que l’alumnat hagi d'assistir al centre amb mascareta, però se la podrà treure quan es puguin complir les mesures de distanciament. Sí que es recomana per al personal docent i no docent, si no es pot garantir la distància de seguretat. 






Altres notícies

»El llibre del dia: La Biblioteca Margarida de Montferrat de Balaguer us recomana la lectura del llibre, Frankenstein a Bagdad, de SAADAWI, Ahmed. Barcelona: Amsterdam, 2019

»L'ANC, CDR i el Consell Local de la Rep˙blica Catalana a Balaguer s'han tornat a reunir aquest dimarts a la Plaša del Morter de Balaguer. Es reuniran cada dimarts i el ColĚlectiu Llibertat reprendrÓ les seves trobades aquest dijous.á

»Creu Roja la Noguera ha atŔs mÚs de 601 persones vulnerables, afectades per la crisi de la COVID-19, grÓcies als voluntaris, empreses i particulars. A nivell de Catalunya s'han atŔs mÚs de 201.803 persones.á

»El grup balaguerÝ Ksonronda reprŔn la promociˇ del seu ˙ltim espectacle, 'Ambaparar', basat en canšons d'arrel popular, tradicionals i pr˛pies i que inclou canšons fetes durant el confinament, com HassÓpico NostÓlgic i St. Jordi confinat.á

»El comerš del centre hist˛ric de Balaguer continua amb la seva campanya de reactivaciˇ comercial i presenta una bossa comuna per a tots els establiments amb la intenciˇ d'enfortir la imatge d'aquesta zona comercial.á

»Salut i Interior acorden traslladar als Mossos l'afer de la trobada amb mÚs de cent persones a Balaguer. La policia comenša a recopilar informaciˇ sobre l'acte convocat per la Dolša Revoluciˇ on es van fer petons i abrašades

»Es suspŔn la 25a ediciˇ de la CÓtedra d'Estudis Medievals del Comtat d'Urgell. L'organitzaciˇ preveu recuperar part de les ponŔncies previstes per la propera ediciˇ, l'any 2021.á

»El ColĚlegi de Metges de Lleida vol que se sancioni als organitzadors de la trobada d'un centenar de persones a Balaguer. Asseguren que aquest tipus de reunions posen en risc la salut comunitÓria i la recuperaciˇ econ˛mica de la societat

» El grup musical CÝrculo de Borneo presenta nou disc, HOMBRE MADRE.. La formaciˇ amb empremta balaguerina estÓ encapšalada per Juan MagrÝ i Josep M. PortÚ. HOMBRE MADRE ja es pot trobar a les plataformes digitals

»Maria del Mar Bonet i lĺInfoK, guanyadors del Premi Comte Jaume dĺUrgell 2020 de Balaguer. Lĺacte de lliurament del premi queda ajornat a la tardor i podria quedar emmarcat dins dels actes de la Festa Major de Balaguer

»La Paeria de Balaguer ha publicat la nova agenda extraordinÓria en quŔ es detallen els actes previstos per aquest mes de juny. L'agenda es distribueix a travÚs de les xarxes socials amb algunes activitats encara per determinar

»El paer en cap agraeix a Ferrocarrils 'haver fet cas a les demandes de la paeria de Balaguer, que Ús qui mÚs coneix la realitat de la ciutat', en el nou projecte per a la millora de la integraciˇ urbana de la lÝnia de tren a Balaguer.á


Arxiu de notÝcies

Llic├Ęncia de continguts
RÀDIO BALAGUER 107.4 FM - Plaça Mercadal 1 - Tel.: 973 44 52 00 - Fax: 973 44 70 63 - radio@balaguer.cat  
25600 Balaguer (La Noguera)  
Tornar a dalt