Dimarts 20 d'Octubre
del 2020



Troba'ns a les xarxes socials:

Pàgina a Facebook Pàgina a Twitter Perfil a Instagram



Les últimes notícies al teu Telegram:

Telegram












Ajuntament de Balaguer



Altres notícies

21-09-2020

Territori i Sostenibilitat aposta per la bici i la implantació de vies ciclistes urbanes. S’ha completat el primer tram de la ruta InterCatalunya entre Lleida i Cervera i el primer tram de la ruta dels Llacs entre Lleida i Balaguer

El Departament de Territori i Sostenibilitat assumeix el repte de potenciar la bicicleta i fer-la cada cop un mitjà de transport més utilitzat. En aquest sentit i aprofitant que aquest mitjà està creixent molt en la mobilitat durant la pandèmia de la Covid-19, un dels objectius del Departament és acompanyar i assessorar els ens locals i agents responsables de la gestió de la mobilitat de les ciutats sobre experiències i criteris de disseny i implantació de vies ciclistes urbanes, en aquest procés de nova normalitat i de transformació de les ciutats cap a una mobilitat més activa, segura i sostenible. D’aquí que fa uns mesos es presentés, a través d’una sessió telemàtica, una guia de recomanacions per a la implantació de vies ciclistes urbanes.

Durant l’emergència sanitària arran de la COVID-19, les administracions han aplicat mesures extraordinàries pel que fa a la mobilitat i a l’ús i configuració de l’espai urbà que han comportat en molts casos, potenciar i accelerar les polítiques de foment de l’ús de la bicicleta. Ara, en un procés de desescalada i de postpandèmia, la bici esdevé un element clau per una mobilitat més saludable, segura i sostenible. D’aquí que el document de recomanacions que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat, porti per subtítol Mesures temporals amb voluntat de permanència.

Aquesta guia s’emmarca també en el treball que la Generalitat està duent a terme per a facilitar l’ús de la bicicleta en els últims anys, afavorir una millor qualitat de l’aire i lluitar contra el canvi climàtic. Així, el novembre passat, el Govern va aprovar l’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025, un full de ruta a desplegar amb accions i mesures que comptin amb la implicació dels ens locals.

L’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 

El document desenvolupa tres eixos temàtics o pilars: promocionar una mobilitat quotidiana en bicicleta, tant en els entorns urbans com metropolitans, en  complementarietat amb el transport públic per a les distàncies més llargues; impulsar aquest mitjà com a element turístic, d’oci i esportiu, de forma segura tenint en compta el seu alt potencial econòmic i, finalment, millorar la promoció, seguiment i governança de la bicicleta.

Augmentar la quota modal de la bicicleta en la mobilitat quotidiana a Catalunya és un dels principals objectius que marca l’Estratègia; en concret, assolir un 8% dels desplaçaments urbans en bicicleta. En el cas de la ciutat de Barcelona, on es concentra la major part de la mobilitat, això significa més que doblar la quota actual, que és de prop del 4%; i és del 3% a tot el seu continu urbà. Aquesta quota significaria passar de 300.000 a 600.000 desplaçaments diaris en bici. A més, la meitat dels nous desplaçaments, 150.000, provindrien del transport privat, el que suposaria emetre diàriament a l’atmosfera 50.000 tones equivalents de CO2 menys.

Més espais per a la bici

La voluntat de l’Estratègia és unir forces per a una Catalunya pedalable i pedalada, per assolir un espai públic que permeti la circulació segura i confortable en bicicleta, i potenciar i facilitar que la ciutadania es desplaci cada cop més en aquest mitjà. Per aconseguir aquest increment en l’ús quotidià de la bici, es proposen actuacions com: garantir la pedalabilitat a totes les àrees urbanes de forma continua i connectada; promoure una circulació de bicicletes segura, confortable i directa; interconnectar les àrees urbanes i d’activitat econòmica situades a l’entorn dels 10 quilòmetres; i impulsar la intermodalitat bicicleta-transport públic.

L’Estratègia és un recull de polítiques a implementar i un compromís del Govern de la Generalitat, alhora que un conjunt de línies per a promocionar la bici per part d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. L’Estratègia té, doncs, la voluntat que s’hi adhereixin per ajudar a aquesta transformació necessària de la mobilitat.

Més quilòmetres de vies ciclistes

El DTES continua impulsant projectes de noves vies ciclistes que formen part de la xarxa pedalable interurbana i connecten nuclis de població, zones d’activitat econòmica, estacions de transport públic i altres centres generadors de mobilitat. En aquest sentit, en els darrers dos anys, s’han posat en servei nous trams de la via ciclista del Ter a Sant Joan de les Abadesses i de Camprodon a Llanars, la via ciclista de Manresa a Viladordis, la via ciclista de Santa Maria de Palautordera a l’estació de tren, l’ampliació del viaducte de la C-31 sobre el Llobregat, la via ciclista de Santa Pau i la via ciclista de Breda a l’estació de tren.

A més, i amb l’objectiu de configurar una xarxa cicloturística de llarga distància, s’ha completat el primer tram de la ruta InterCatalunya entre Lleida i Cervera i el primer tram de la ruta dels Llacs entre Lleida i Balaguer. Actualment s’estan desenvolupant projectes de la ruta Mediterrània, que comparteix corredor amb la ruta cicloturística internacional EuroVelo 8.

Ajuts per a fomentar les vies ciclistes

Per donar suport a l’execució de vies ciclistes per part dels ens locals, la Generalitat va fer a 2018 una primera convocatòria  d’ajuts per a fomentar l'execució d'actuacions de vies ciclistes per part de les entitats locals i de determinats consorcis, susceptibles de finançament per al proper Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.​ Aquesta convocatòria va estar dotada de 20 MEUR per cofinançar el 50% del cost de les actuacions (IVA exclòs)​, i actualment es treballa en la preparació d’una segona convocatòria en el marc del proper programa operatiu FEDER 2021-2027.

Entre les actuacions subvencionables hi ha, d’una banda, vies ciclistes urbanes i interurbanes destinades a la mobilitat quotidiana. Es prioritzaran les connexions interurbanes.​ D’altra banda, també són susceptibles de rebre subvenció les vies ciclistes en àmbits d'interès natural o cultural destinades principalment a un ús turístic. En aquest cas, es prioritzaran aquelles que configurin o desenvolupin la xarxa catalana de rutes cicloturístiques proposada a l’Estratègia catalana de la bicicleta 2025.​

 

 






Altres notícies

Arxiu de notícies

Llicència de continguts
RÀDIO BALAGUER 107.4 FM - Plaça Mercadal 1 - Tel.: 973 44 52 00 - Fax: 973 44 70 63 - radio@balaguer.cat  
25600 Balaguer (La Noguera)  
Tornar a dalt