CCOO i UGT valoren positivament 'la millora de la qualitat de l'ocupació' però reclamen millores salarials. Els sindicats apunten que 'la inflació posa en dubte que la recuperació' sigui per a tothom
Els sindicats majoritaris han valorat positivament la millora de la qualitat de l'ocupació reflectida en les dades d'aquest mes de juny, amb els registres més baixos des del juliol del 2008, però han reclamat millores salarials i reforçar l'escut social per compensar la inflació. En un comunicat, CCOO i UGT han apuntat que la xifra de 338.081 persones desocupades (-24,2%) "continua evidenciant una reactivació sostinguda en el temps". Amb tot, han apuntat que "malgrat que l'escenari favorable" cal un pacte de rendes i actualitzar el Salari Mínim Interprofessional i les pensions per mantenir el poder adquisitiu.
De la mateixa manera, també reclamen l'increment dels Indicadors de Renda de Suficiència de Catalunya, l'ampliació de la cobertura de la Renda Garantida de Ciutadania, un bo social de subministraments, mesures de suport al teixit productiu, ajudes selectives i de crèdit a autònoms i petites empreses.
"Cal tenir present que la protecció per atur continua sent feble (65,7%) i la inflació posa en dubte que la recuperació pugui ser per tothom, perquè castiga molt especialment a les rendes més baixes", apunta CCOO.
D'altra banda, el sindicat que dirigeix Javier Pacheco assenyala que l'ocupació de les dones es recupera de la crisi a un ritme inferior a la dels homes i són el 57,7% del total de persones desocupades.
De la mateixa manera, UGT assenyala que l'alça de preus del 10,2% ja està provocant la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies i "agreujant les situacions de vulnerabilitat i la pobresa laboral". "Necessitem un canvi de rumb de les polítiques socials i econòmiques que doni resposta a aquesta emergència social. Ja és hora d'actuar amb mesures reals, urgents, amb un pressupost suficient i pactades dins del diàleg social, amb aplicació i efecte immediat", indica el sindicat que encapçala Camil Ros.
Pel que fa a la qualitat de l'ocupació, CCOO i UGT destaquen que en el transcurs del 2022, la contractació indefinida representa el 38,65% del total de la contractació acumulada, davant del 15,33% del mateix període de l'any passat i del 13,59% del juny de 2019.