Educació posa en marxa un pla d'acció per reduir l'abandonament escolar prematur per sota del 9%. Inclou 10 estratègies i posa el focus en la lluita contra la segregació i l'absentisme

Per Ràdio Balaguer
178 visites
B485E1Af6D330391E85A9194368E3454Bc5A82C98E3B4774Be57A212E5387De0

El Departament d'Educació i Formació Professional ha presentat aquest divendres el Pla d'acció contra l'abandonament escolar prematur en joves de 16 a 24 anys que no han completat la formació bàsica (ESO) amb un objectiu clar: situar la taxa, que l'any passat va ser del 13,7%, per sota del 9% el 2030. El pla inclou 10 estratègies amb diferents accions cadascuna i posa el focus especialment en la lluita contra la segregació i l'absentisme. Una de les accions és el projecte Reconnect-ES, que el curs passat, a través de la tasca de 52 educadors socials, va contactar telefònicament amb 8.941 joves que havien deixat el estudis aconseguint que un 15,2% els reprenguessin.

 

El Pla d'acció contra l'abandonament escolar prematur aborda els diferents factors que incideixen en aquest fenomen i recull totes les accions que realitza el Departament d'Educació per abordar una qüestió que "preocupa" i que és "un repte de país" que requereix del treball conjunt de totes les administracions. "L'abandonament escolar significa una pèrdua de capital econòmic, però també de capital social i humà, que no ens podem permetre el luxe com a país", ha destacat el secretari de Millora Educativa, Ignasi Giménez Renom.

 

L'abandonament escolar prematur fa referència a la població que no ha completat la formació bàsica (ESO) o que un cop finalitzada, no ha acabat la postobligatòria i no continua amb cap tipus de formació.

 

L'objectiu, com ha explicat Ignasi Giménez Renom, secretari de Millora Educativa, és situar la taxa per sota del 9%. "En els últims anys hi ha hagut una important davallada fins situar la taxa en el 13,7% l'any passat, però encara estem de lluny de poder assolir la xifra del 9% que marca Europa", ha afegit.

 

Un pla, 10 estratègies

 

El Pla d'acció preveu 10 estratègies per lluitar contra l'abandonament escolar prematur. En cadascuna d'elles, s'inclouen els objectius a assolir en l'àmbit educatiu així com les accions ja en marxa i les noves mesures plantejades.

 

Del conjunt d'accions, el secretari de Millora Educativa n'ha destacat les orientades a la lluita contra la segregació escolar, que s'està abordant amb molt bons resultats, i la reducció de l'absentisme, "la portà d'entrada a l'abandonament".

 

El document també concreta el conjunt d'accions a desenvolupar els següents cursos, com ara elaborar un pla d'acció conjunt entre les diverses administracions; aprovar i desplegar el Decret d'orientació educativa; incloure la perspectiva de la segregació residencial al Pacte contra la segregació escolar; regularitzar els centres de segona oportunitat; o actualitzar el Protocol d'àmbit comunitari davant situacions d'absentisme.

 

Projecte Reconnect-ES

 

La jornada també ha donat a conèixer el projecte Reconnect-ES, una iniciativa del Departament amb l'objectiu de reduir l'abandonament escolar prematur a través de la tasca de 52 educadors socials que donen suport als joves que han deixat els seus estudis. Els educadors van contactar telefònicament durant el passat curs amb joves que el 2023-2024 havien deixat els estudis, i a través de l'orientació han aconseguit reinserir els joves al sistema educatiu.

 

Així, de 8.941 joves contactats, un 15,28% s'han reincorporat de nou al sistema educatiu, el que suposa un total de 1.366 alumnes. D'aquests, el 32,9 % es van matricular a la formació professional de grau mitjà; el 13,2% a programes de formació i inserció; el 13 % als certificats de professionalitat i el 8% al batxillerat.

 

La Rebeca Franco, que va abandonar els estudis als 17 anys i que ara cursa un grau mitjà de gestió i administració, és una de les participants en el projecte. Explica que va deixar d'estudiar perquè "estava desorientada i desmotivada" i que la trucada de l'Anna, l'educadora social que l'ha acompanyat, li va obrir una finestra d'esperança. "Primer em va escoltar i a partir d'aquí vam anar obrint un camí en base als meus gustos i preferències per tal d'assolir un objectiu", ha assenyalat.

 

L'Anna Cases, l'educadora social que va treballat amb la Rebeca, explica que participar en el projecte ha estat enriquidor perquè li ha servit per demostrar totes les potencialitats que té com a educadora i poder-les invertir en algú per transformar la realitat que expliquen en la primera trucada. Afegeix que bona part dels abandonaments escolars es deuen a la desorientació dels joves i al desconeixement dels recursos educatius que existeixen i que és important "escoltar molt" per poder orientar correctament.

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar