El Centre Esplai Santa Maria celebra els seus 20 anys fent esplai a Balaguer amb diferents activitats. Dimecres va tenir lloc la inauguració d'una exposició d'aquest 20è aniversari a la Sala d'Exposicions de l' Ajuntament.
L'acte va comptar amb la presència, entre altres, de l'alcalde de Balaguer, Miquel Aguilà acompanyat per la regidora de serveis socials Montse Serra i la de cultura, Mª Àngels Missé. També hi van assistir Mossèn Ramon Soler, rector de Balaguer i el president del Consell Comarcal de la Noguera, Vicent Font.
El Centre d' Esplai Santa Maria és una entitat de la ciutat, sense ànim de lucre, federada a la Fundació d 'Esplais Santa Maria de Núria, que treballa des del voluntariat el temps de lleure dels infants de Balaguer i rodalies, transmetent valors i actituds per tal que els infants puguin desenvolupar totes les seves capacitats.
Jocs, ginkames, tallers, excursions,... són algunes de les activitats realitzades els dissabtes a la tarda per infants que cursen des de 1r de Primària fins a 1r d'ESO.
A més a més, l'any 1996 l'equip de monitors va decidir engegar un nou projecte: fer colònies a l'estiu pels infants que ja participaven de les activitats de l'esplai durant l'any.
Durant el curs participen prop de 40 nens a les activitats setmanals i uns 100 nens a les colònies d'estiu.
Durant el curs 2010-2011 l'entitat ha programat una sèrie d'actes per commemorar aquest 20è aniversari alguns dels quals ja s'han celebrat. La majoria estan oberts a tota la població, com l'exposició a l'Ajuntament de Balaguer que comentàvem abans i que es podrà veure fins al 28 de març, i l'espectacle Bufada d'espelmes, que se celebrarà el 7 de maig al Teatre de Balaguer amb actuacions de monitors, exmonitors i infants, entre altres.
A nivell intern, hi ha preparades una Trobada de monitors i exmonitors a Bastanist el 9 i 10 d'abril i un dinar de germanor a Santa Maria de les Franqueses el 4 de setembre.
Per cloure els actes d'aquest 20è aniversari, el Centre d'Esplai Santa Maria serà l'entitat organitzadora de la Trobada de Centres d'Esplai de la Fundació Esplais Santa Maria de Núria (FEMN) que se celebrarà a Balaguer el pròxim 1 d'octubre amb la participació dels 15 centres d'esplai federats en aquesta fundació.