El Departament de Cultura promociona la lectura i la creació entre els 10 i els 16 anys amb el projecte Escriu un llibre
El Servei de Biblioteques del Departament de Cultura ofereix a les biblioteques públiques de Catalunya la creació de clubs de lectura amb els seus usuaris d'entre 10 i 16 anys mitjançant el projecte Escriu un llibre. L'objectiu d'aquesta iniciativa és que els nois i noies puguin compartir la creació d'una obra literària amb autors literaris. Així, les biblioteques podran accedir a la plataforma Fiction Express, que ofereix en exclusiva, setmanalment, un seguit de títols literaris en català, castellà i anglès i que permet als nois la possibilitat d'interactuar amb els seus autors escrivint la continuació de la història relatada en el llibre. A través d'un sistema de votacions i d'un fòrum obert amb l'autor, on es comparteixen idees i opinions sobre el llibre, aquest té nous arguments per escriure els capítols posteriors. Aquest projecte es dirigeix a nois i noies de 5è i 6è de primària, 1er i 2on ESO i 3er i 4rt ESO.
Escriu un llibre té com a objectius fomentar la lectura, millorar la competència lectora i desenvolupar l'hàbit de llegir entre els joves. Per aconseguir-ho utilitza una metodologia única i innovadora: cada setmana es publica un capítol de cada llibre, una per cada nivell i per cada idioma (català, castellà i anglès), seguidament els participants tenen una setmana per llegir el capítol e interactuar, a través d'un fòrum obert, amb els autors que estan escrivint el llibre i votar la millor de les tres opcions de continuïtat de la història Les seves opinions ajudaran als escriptors a escriure els capítols posteriors. Així durant 5 setmanes.
Les biblioteques públiques disposaran d'aquesta eina a partir d'aquesta setmana i ja podran crear els seus propis grups de lectura i escriptura. La persona dinamitzadora del grup podrà escollir el llibre que es vol treballar. Escriu un llibre permet un seguiment personalitzat per part del bibliotecari. A més, és un repositori exclusiu de llibres creats per autors molt coneguts amb l'ajut de joves lectors.
Totes les biblioteques públiques que participin han de donar-se d'alta al formulari i inscriure els participants del seu club de lectura i anotar el nom del conductor, que actuarà de moderador i dinamitzarà la participació. La plataforma no té límit d'usuaris i, per tant, totes les biblioteques públiques que s'hi vulguin inscriure podran fer-ho.
Autores i autors participants
Maite Carranza
Júlia Prats
Francesc Miralles
Jordi Cervera
Muriel Villanueva
Víctor Panicello
Pau Joan Hernández
Patricia García-Rojo
Sofía Rhei
Isabel Hierro
Javier Araguz
Clara Cortés
África Vázquez Beltrán
Gabriela Rubio
Iria Parente
Selene Pascual
Andrea Tomé
Arturo Padilla
Isaac Palmiola
Roger Coch
La plataforma interactiva Fiction Express és un projecte de l'empresa catalana Boolino, una startup participada por Wayra Barcelona. Aquesta iniciativa va guanyar el 2020 el premi Supplier of The Year d'Education Resources Awards (ERA). La plataforma està ja disponible a 20 països d'Europa, Amèrica Llatina i Àsia i el seu objectiu és arribar, al 2024, als cinquanta països i superar els deu milions d'alumnes.