El Govern abaixarà a la meitat el preu del bus de Lleida a la Pobla després de suprimir trens. La Generalitat considera que el transport per carretera és menys deficitari.
L'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat farà públic demà, en una reunió amb alcaldes i institucions de Lleida, el pla per combinar l'ús del tren i l'autobús en el trajecte a la Pobla de Segur, un pla que passarà per primar el transport privat per carretera amb la reducció a la meitat dels bitllets dels autocars: dels 13,50 euros actuals als 6,20 (en aquest cas el mateix preu que costa ara el tiquet del tren de la Pobla).
L'abaratiment del transport per carretera transcendeix després de la multitudinària manifestació contra la retallada de combois de la línia de la Pobla celebrada dissabte en aquesta localitat del Pallars Jussà. La decisió, tot i això, ja estava presa per endavant a aquesta mobilització i s'incloïa dins dels plans de Ferrocarrils de la Generalitat. En aquest sentit, el mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ja havi asssenyalat que el servei entre Lleida i la Pobla de Segur combinarà a partir d'ara l'ús del tren i l'autocar.
La raó que argüeix el departament és econòmica: el dèficit que genera el tren de la Pobla és d'un milió d'euros a l'any. De moment, la reducció dels combois suposarà l'eliminació de quatre dels vuit trens de Lleida a Balaguer i dos dels tres que cobreixen el trajecte íntegre fins a la Pobla de Segur.
Promoure l'ús de l'autocar, de tota manera, obligarà a modificar les condicions de la concessió de la línia de transport per carretera, que presta actualment la companyia Alsa amb dos viatges d'anada i dos de tornada. I això, per tant, suposaria finançar el dèficit que generarà a aquesta empresa haver d'assumir un descens tan important en el preu del bitllet.
La Generalitat, en qualsevol cas, garanteix la continuïtat del servei ferroviari (tot i que amb les retallades) i si en el futur les condicions del mercat evolucionen favorablement podria plantejar-se de nou la recuperació de les freqüències de tren que se suprimirà a partir del pròxim 1 de febrer. És a dir, dimecres.
A l'espera del resultat de la reunió que mantindran responsables polítics del territori amb el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, el portaveu de la plataforma "Volem lo tren", Quimet Cortés, ja ha advertit que no cessaran en la seva lluita per la conservació de la línia.