El Sindicat de Llogateres veu insuficient la llei de l'habitatge per regular els lloguers. L'organització creu que la regulació hauria de ser automàtica a tots els municipis amb una situació de mercat tensa
El Sindicat de Llogateres veu un primer pas però insuficient la llei de l'habitatge per regular els lloguers. En un comunicat, ha considerat que la llavor d'aquesta norma és la que es va aprovar a Catalunya però alerta que fins que no hi hagi un text legislatiu no es pot cantar victòria. Ha valorat que l'aplicació de la regulació dels preus hauria de ser automàtica a tots els municipis amb una situació de mercat tensa, que la baixada dels preus inflats hauria de ser obligatòria per al conjunt del mercat i no només per a les empreses amb més de 10 habitatges i que els municipis haurien de poder fer variacions passat el primer any de regulació. L'organització ha instat a evitar desequilibris territorials en l'aplicació de la regulació.
Segons el Sindicat, a Barcelona gairebé el 70% dels inquilins tindria difícil beneficiar-se de la baixada dels preus inflats. A la resta de municipis serien més els que en quedarien fora. L'organització es pregunta com pot ser que una persona física amb 200 propietats no es veiés afectada.
D'altra banda, critica que l'acord retarda les baixades de preu obligatòries fins als 18 mesos posteriors a la aprovació de la norma. Això, segons afirma, desatén la necessitat que els preus de lloguer baixin urgentment.
A més, critica que en el cas de particulars en menys de 10 habitatges es parli de baixades de preu voluntàries a canvi d'una bonificació fiscal del 90%. Segons el Sindicat, això implicaria una transferència directa del conjunt de la societat a les llars amb ingressos més alts i no veu clar que ajudi a baixar preus.
Per últim, apunta que h ha dos reptes més enllà d'aquest norma: establir contractes renovables automàticament a no ser que l'arrendatari incorri en un falta greu o que l'arrendador necessiti recuperar l'habitatge per al seu propi ús i, en segon lloc, establir que els honoraris de les immobiliàries vagin a càrrec dels arrendadors.
La llei estatal d'habitatge pactada entre el PSOE i Unides Podem inclourà la regulació de preus dels lloguers per abaixar-los basant-se en l'índex de referència per a tots els contractes en zones de mercat tensionat. Fonts de la formació lila han informat de les principals línies de l'acord assolit aquest dimarts al matí entre els socis de la coalició i expliquen que la norma considerarà gran propietari a partir de 10 habitatges. Per als grans tenidors també hi haurà una retirada de privilegis fiscals. Pel que fa als petits propietaris, el text fixarà la congelació de preus i donarà incentius fiscals per reduir el preu dels lloguers.
D'altra banda, la llei també inclourà una reserva del 30% de totes les promocions per a habitatge protegit. D'aquest percentatge, la meitat haurà de ser per a lloguer social.
A més, la norma definirà un impost per als habitatges buits a través d'un recàrrec de l'Impost sobre Béns Immobles (IBI) del 150%, que podran aplicar els ajuntaments.
Distincions entre persones físiques i jurídiques
Fonts del govern espanyol han especificat que l'obligació de fer rebaixes dels preus de lloguer només serà per a persones jurídiques i no per a persones físiques. Els particulars que tinguin més de deu habitatges també podran accedir a bonificacions fiscals, però només en cas que apliquin rebaixes a tots els pisos que tenen llogats.
Pel que fa als incentius per a persones físiques, el ministre de Presidència, Félix Bolaños, ha explicat en roda de premsa després del Consell de Ministres d'aquest dimarts que hi haurà un paquet "molt potent" de bonificacions fiscals, que poden arribar al 90% de les rendes que obtinguin si fan rebaixes del lloguer.
Respecte a les competències autonòmiques
Bolaños ha afirmat que la llei estatal d'habitatge "no deroga la resta de lleis d'habitatge autonòmiques" sinó que "conviu amb elles" i genera un "paraigües" perquè puguin "habilitar algunes mesures" que sense el marc legal estatal no tenien cobertura legal.
ACN