Els ajuntaments tindran més pes per dissenyar l'oferta i les zones escolars per evitar la segregació. El decret d'admissió que ultima el Departament d'Educació obligarà a garantir l'escolarització mixta a les escoles sufragades amb fons públics

Per Ràdio Balaguer
782 visites
0D65270766D84D33D77B08Beb79C0B11Taulesescola2
Educació ultima l'esborrany del nou decret d'admissió d'alumnes que neix amb l'objectiu de reduir la segregació escolar a Catalunya i el qual incorpora la major part de propostes del Pacte impulsat pel Síndic. S'aposta per la creació de les taules locals de planificació educativa, els òrgans amb participació dels ajuntaments que treballaran per determinar l'oferta educativa en els centres del municipi i la planificació de les zones escolars. Les taules també s'encarregaran de fer una detecció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu per garantir-ne una reserva de places que dependrà de cada cas. Amb el nou decret també s'exigirà a les escoles sufragades amb fons públics que garanteixin la coeducació i per tant, es podran excloure les escoles que separen per sexe.
 
Així, segons l'esborrany, les taules locals de planificació educativa seran els òrgans a través dels quals els ajuntaments podran participar de la configuració del mapa escolar del municipi. En els municipis de més de 20.000 habitants també es recomanarà crear les oficines municipals d'escolarització. Una de les funcions de les taules serà participar en la delimitació de les àrees d'escolarització. La proposta del Departament és que incloguin sempre centres públics i privats per garantir la pluralitat educativa però la presència de centres concertats no és una condició com si que ho és la presència de centres pública.
 
Per delimitar una àrea d'escolarització caldrà fer informes d'impacte sobre la segregació escolar i garantir que els canvis aposten per l'equitat. Aquests informes també els faran les taules locals, que alhora, també participaran en el disseny de l'oferta educativa anual de tots els centres que determinarà el Departament d'Educació cada any. En aquest sentit, el nou decret també establirà els criteris per dur a terme la programació de l'oferta educativa, entre els quals hi haurà els informes de segregació escolar.
 
L'escolarització dels infants amb necessitats educatives específiques
 
Per primera vegada el Departament diferencia les necessitats educatives especials que fan referència als infants que poden tenir trastorns d'aprenentatge o altres situacions, i els que tenen necessitats específiques, que corresponen a situacions socioeconòmiques o culturals que poden comportar més vulnerabilitat. Per garantir el repartiment equitatiu d'aquest alumnat, el nou decret vol millorar la seva detecció a través de la implicació dels municipis amb les taules locals de planificació. A banda, es volen establir mesures com ara la reducció del nombre màxim d'alumnes per grup en tots o alguns dels centres d'una mateixa àrea d'escolarització, i també establir una proporció màxima d'alumnat amb necessitats específiques en funció de les necessitats del centre i del territori, és a dir, que no sigui una reserva de places estàndard com és actualment.
 
Així mateix, el Departament aposta per tancar els grups 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar