Els EUA comencen a recaptar els aranzels temporals del 10% a l'espera de l'ordre oficial de Trump per elevar-los al 15%. Les taxes entren en vigor després que Washington hagi deixat d'ingressar els gravàmens recíprocs declarats il·legals

Per Ràdio Balaguer
33 visites
Trump

Els nous aranzels temporals del 10% dels Estats Units a les importacions del país han entrat en vigor oficialment aquest dimarts, a l'espera de l'ordre del president dels EUA, Donald Trump, d'elevar-los al 15% tal com va anunciar diumenge. L'Oficina de Duanes i Protecció Fronterera dels EUA ha fet públic l'anunci en un comunicat poques hores després que Washington hagi deixat de recaptar els aranzels "recíprocs" que el Tribunal Suprem del país va declarar il·legals la setmana passada. Els gravàmens del 10% s'imposen a partir d’aquest dimarts a totes les importacions dels EUA, excepte a productes que són clau econòmicament per al país. Per ara, la Unió Europea no té clar com afectaran els nous aranzels a les exportacions als EUA.

En el comunicat, l'Agència de Duanes dels EUA indica que els gravàmens addicionals del 10% sobre els béns importats "de tots els països" s'aplicaran durant un període de 150 dies "excepte que estiguin específicament exempts".

Brussel·les assegura que Washington encara ha d’aclarir en quina situació queden els exportadors europeus tenint en compte els nous tipus d’aranzels i excepcions, així com l’acord comercial que va tancar Trump amb la UE el passat agost.

Quins aranzels imposava fins ara els EUA?

El 7 d’agost del 2025 els EUA van imposar aranzels “recíprocs” a totes les importacions d’una sèrie de països i bloc comercials, entre ells l’europeu, amb gravàmens d’entre el 10% i el 40%. En el cas de la Unió Europea, va aplicar aranzels del 15%, però amb l’acord de l’agost va atorgar algunes poques excepcions: a la importació de recursos naturals no disponibles a Amèrica, als avions i peces d'avió, els productes farmacèutics genèrics i els precursors químics.

El Suprem dels EUA ha declarat il·legals aquests aranzels “recíprocs” perquè la llei en què es va emparar Trump per aprovar els gravàmens –la llei de poders d'emergència de 1977 (IEEPA, per les sigles en anglès)– "no autoritza el president a imposar aranzels".

Durant aquest segon mandat del republicà, l’administració Trump ha introduït altres tipus d’aranzels: específics per a determinats productes com l’acer (50%) o els automòbils (15%), o un gravamen global per a totes les importacions del 10%. A diferència dels aranzels recíprocs, Trump va fer servir altres disposicions legals per aplicar aquests gravàmens i, per tant, segueixen en vigor. 

Quin és el canvi?

Per mantenir la seva política aranzelària, Trump ha optat per imposar nous aranzels del 15% a totes les importacions als EUA (excepte els productes afectats per altres tipus d’aranzels) a través de la secció 122 llei de comerç del 1974, que té més limitacions que la IEEPA. Amb aquesta norma els aranzels han de ser d’un 15% com a màxim, només poden durar 150 dies si el Congrés dels EUA no els prorroga, i s’han de justificar per una situació de “greu dèficit” en la balança de pagaments o per prevenir una depreciació “imminent i significativa del dòlar”.

Per ara, han entrat en vigor uns aranzels temporals del 10%, d'acord amb la proclamació que va firmar divendres Trump, després que es fes pública la sentència del Tribunal Suprem. Un dia després, el president dels EUA va anunciar que elevaria aquest gravamen al 15%. De moment, Trump no ha firmat l'ordre oficial per incrementar-los de nou.

L'Agència de Duanes dels EUA ha comunicat també les exempcions que s'apliquen amb la nova ordre. Així, determinats productes quedaran exempts dels aranzels temporals per “necessitats de l’economia dels EUA”. Entre aquests, hi ha recursos naturals, productes agrícoles com la vedella, els tomàquets o les taronges, certs productes farmacèutics, vehicles de passatgers, algunes peces d’automòbils i productes energètics.

En paral·lel, el representant de Comerç dels EUA, Jamieson Greer, va anunciar divendres que la seva oficina obrirà noves investigacions accelerades sota la secció 301 de la llei de comerç del 1974 per abordar pràctiques comercials que considera “deslleials o perjudicials” i que permetrien a Washington imposar més aranzels.

En un comunicat, va avisar que afectaran “la majoria dels principals socis comercials” per “l'excés de capacitat industrial, el treball forçat, les pràctiques de fixació de preus farmacèutics, la discriminació contra les empreses tecnològiques i els béns i serveis digitals dels EUA, els impostos sobre els serveis digitals, la contaminació dels oceans i les pràctiques relacionades amb el comerç de marisc, arròs i altres productes”.

Brussel·les demana claredat

La Comissió Europea ha demanat "claredat" a a l'administració de Donald Trump sobre quins aranzels aplicarà exactament a la Unió Europea a partir d’ara, ja que els EUA aplicaven aranzels recíprocs del 15% al bloc europeu, però alguns productes estaven exempts per l'acord segellat a Escòcia per la presidenta de l'executiu comunitari, Ursula von der Leyen.

"Estem a l'espera de més claredat per part dels Estats Units i, alhora, consultant amb els estats membres i eurodiputats. No podem prejutjar res en aquest moment", va dir dilluns el portaveu comunitari Olof Gill. Gill ha defensat l'acord comercial segellat a Escòcia l'estiu passat i ha dit que Brussel·les treballa per "mantenir la previsibilitat per a les empreses i treballadors davant la incertesa".

Enmig d'aquest context, el Parlament Europeu ha aturat de nou la tramitació parlamentària de la rebaixa d’aranzels que havia promès la UE a Trump a l’agost. Sectors com el vi o l’acer estaven pendents d’aquest gest als EUA amb l’esperança que Washington s’obri a negociar una reducció dels aranzels per a aquests productes, que fins ara tenien un 15% d’aranzels.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar