En el marc de la 18a Setmana de la Ciència, demà dimecres es fa a l'Ajuntament de Balaguer a les 11,30h la conferència 'Hi ha sempre el mateix cel nocturn?' a càrrec de Salvador José Ribas Rubio.
En el marc de la 18 ª Setmana de la Ciència, demà dimecres es fa a l'Ajuntament de Balaguer a les 11,30h la conferència "Hi ha sempre el mateix cel nocturn?" a càrrec de Salvador José Ribas Rubio.
En aquesta xerrada es pretén introduir els estudiants en la idea que el cel no és estàtic, des de l'antigor s'ha vist que els astres es belluguen i fins i tot que alguns apareixen, d'altres canvien la seva llum i fins i tot alguns desapareixen. Fruit d'aquests moviments del cel la natura regala observacions privilegiades com els eclipsis, els trànsits de planetes o simplement l'observació de la Via Làctia.
Per tant es repassaran breument algunes qüestions històriques i també es veurà com es belluguen els astres més propers (la Lluna, el Sol, els planetes) i com poden produir fenòmens peculiars com els eclipsis. Preguntes com "És el Sol un estel més?" o qüestions més especulatives com "Hi ha vida en altres punts de l'Univers?" poden tenir cabuda en aquesta anàlisi.
Salvador José Ribas Rubio és el director científic del Parc Astronòmic Montsec centrant la seva tasca en les accions de divulgació i educació en aquesta infrastructura i actualment realitza la seva tesi doctoral en l'àmbit de l'Astrofísica Galàctica centrada en les regions centrals de la nostra galàxia a la Universitat de Barcelona, en la qual ha estat professor durant cinc anys.
El format proposat és el de conferència – taller, dividit en tres fases. En la primera, els professors preparen, amb els seus alumnes, la trobada amb els científics. En la segona fase, es realitza la conferència del científic on a més a més d'exposar les seves línies d'investigació, es transmeten idees, experiències, i altres valors orientats a desvetllar vocacions científiques i tecnològiques entre els alumnes. En acabar la conferència els alumnes podran formular preguntes a l'investigador. I la tercera i última fase consisteix en un treball posterior, s'aprofita la conferència per intentar arribar a conclusions i ampliar coneixements, en revisar algunes creences prèvies de l'alumnat sobre el treball científic.