Interior i Trànsit avisen la DGT que seguiran fixant els requisits dels cursos per recuperar el carnet de conduir. Elena critica que s'anul·li el model català i es liberalitzi l'activitat i diu que mantindran la presència de víctimes
Interior i el Servei Català de Trànsit (SCT) exigiran als centres que fan els cursos de recuperació del permís de conduir una sèrie de condicions per preservar la metodologia vigent i garantir la participació de les víctimes en el procés. Ho ha anunciat el conseller Joan Ignasi Elena que ha defensat la "dimensió transformadora" del model català. Aquestes declaracions arriben després que el mes de març el Tribunal Suprem dictés una sentència que confirmava la nul·litat del sistema que la DGT aplicava a la resta de l'Estat perquè afavoria els monopolis. Fruit de la decisió judicial, aquest organisme va substituir el règim de concessions per un d'autoritzacions que permet el lliure mercat i que ara també afectarà Catalunya.
Joan Ignasi Elena s'ha reunit aquest dimecres amb el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel i representants de les associacions de víctimes de trànsit Stop Accidents i P(A)T, Prevenció d'Accidents de Trànsit, per abordar la decisió del la DGT de liberalitzar aquesta activitat.
El conseller ha explicat que durant més de disset anys Catalunya ha tingut un model propi que "ha funcionat amb èxit" i ha garantit una educació de qualitat i que tenia el consens del sector de les autoescoles i de les associacions de víctimes. "Aquests cursos no eren només un aprenentatge, estaven plantejats com una experiència transformadora perquè la persona veiés les conseqüències i la gravetat dels fets que havia comés", ha indicat. Així, ha apuntat que al llarg d'aquest temps 240.000 ciutadans hi han participat.
El passat mes de març, el Tribunal Suprem va dictar una sentència que confirmava la nul·litat del sistema creat per la Direcció General de Trànsit (DGT) per repartir els cursos per a recuperar els punts dels permisos de conduir a la resta de l'Estat. L'alt tribunal va considerar que la regulació estatal afavoria l'aparició de monopolis, donat que per a la licitació d'aquests només es contemplaven quatre lots territorials.
Tot plegat va fer que la DGT decidís convertir el model basat en concessions en un que es regeix per autoritzacions. Segons Elena, aquest fet suposa una liberalització d'aquesta activitat, la qual cosa impossibilita que hi hagi un control públic de la formació que es dona.
Tot i que inicialment el canvi deixava al marge a Catalunya i el País Basc, dos territoris que funcionaven amb un sistema propi i que en el cas català suposava que existien 38 lots territorials, recentment la DGT ha publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), un Reial Decret que també estableix la suspensió d'aquests models.
Elena ha assegurat que aquesta decisió s'ha pres de forma "unilateral", sense cap comunicació prèvia i ha considerat que "la DGT podria haver-se comunicat amb els altres operadors de l'Estat i podria haver incorporat una sèrie d'exigències en les autoritzacions".
"Ha establert el sistema a través d'un decret sobre les mesures per la Guerra d'Ucraïna i sense dir-nos res a nosaltres que som els que tenim les competències de trànsit a Catalunya", ha revelat el tirular d'Interior. Per a Elena, la situació actual és "surrealista". Ha lamentat que no hagi existit un debat previ: "La DGT és un sistema en fallida com la Renfe", ha assegurat.
En aquest sentit, ha recordat que a Catalunya hi ha 60.000 persones amb la teòrica del permís de conduir aprovada i que no poden presentar-se als exàmens pràctics per manca de personal. "Els hem ofert alternatives i la resposta és que seguim igual", ha criticat.
Blindar el model català
Davant d'aquesta situació, el conseller ha assegurat que Interior i el SCT "blindaran" el model català i garantiran els aspectes claus de la metodologia actual, és a dir que sigui presencial i en grup, que inclogui un anàlisis de les sensacions de risc dels participants i sobretot el contacte amb víctimes d'accidents de trànsit. "Tenim competències per fer-ho", ha afirmat.
Ha explicat que tal i com passava amb el model basat en concessions, amb el nou sistema d'autoritzacions hi ha prou marge perquè el SCT pugui dictar com ha de ser la metodologia. "Hi ha una sèrie de condicions que fixa l'Estat sobre els formadors o els metres dels espais on s'han d'impartir els cursos però el mètode el determina la Generalitat", ha afirmat.
Ha apuntat que es farà un règim transitori de sis mesos fins el 31 de desembre de 2023 i després es començaran a aplicar les autoritzacions. Amb tot, ha remarcat que "igual que es feia amb els concursos, aquestes estaran condicionades.
Principals requisits
En aquest sentit, s'han establert un seguit de requisits que passen, en primer lloc, perquè el centre disposi d'un espai idoni per les dinàmiques de gruo. A més, la formació haurà de constar de dotze hores per a la recuperació de sis punts i de 24 hores per a la recuperació del permís. Els formadors hauran de ser capaços de desenvolupar dinàmiques de grup i aplicar el model d'aprenentatge actual. A banda, les sessions es faran en grups de sensibilització de com a màxim de divuit persones i es basaran en el procés de sensibilització de l'infractor envers una mobilitat segura dissenyat per la Universitat Autònoma de Barcelona.
Paral·lelament, es mantindran les parts bàsiques que hi havia fins ara. Així, una primera intervenció partirà dels factors de risc detectats (velocitat, alcohol, drogues, distraccions...) i amb la participació del grup es revisaran els coneixements i falses creences sobre aquests.
En segon lloc, el grup analitzarà els hàbits de conducció dels participants. Posteriorment, intervindran les víctimes de trànsit amb el seu testimoni i finalment els alumnes escriuran el seu compromís personal de millora. A més, un psicòleg treballarà amb ells aquests aspectes, en el cas que hagin de recuperar el permís de conduir.
Elena ha remarcat que a Catalunya el pas de concessió a autorització no tindrà cap impacte pràctic en la ciutadania, més enllà del fet que més centres podran oferir aquests cursos perquè el mercat no es limitarà a aquells que han guanyat el concurs pertinent. Aquest fet farà que el SCT hagi d'intensificar la vigilància sobre aquestes escoles per contrastar que les que tenen autorització compleixen les normes.
La DGT diu que s'ha limitat a acatar la sentència
Per la seva banda, fonts de la DGT han indicat a l'ACN que la sentència del Tribunal Suprem del passat mes de març va anul·lar el contracte de concessió vigent. També han recordat que la Comissió Nacional del Mercat i la Competència ja havia recomanat passar del sistema de concessió al d'autorització.
En aquesta línia, han apuntat que la decisió judicial és el que els ha obligat a canviar el sistema. També han defensat que la disposició que va publicar-se al BOE el que fa és "complir la sentència".
A més, han advertit que aquest text especificava que Catalunya i el País Basc començarien amb aquest sistema d'autorització quan acabessin els contractes de concessió respectius. La DGT ha assegurat que la ciutadania no percebrà cap canvi.