La Diputació i el monestir de les Avellanes comencen a treballar per fer possible la reproducció dels sepulcres dels comtes d'Urgell, actualment a The Cloisters de Nova York
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha visitat aquest dijous el Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes per tal d'activar la possibilitat de reproduir els sepulcres dels comtes d'Urgell, que actualment s'exposen a The Cloisters de Nova York, el museu dependent del Metropolitan Museum of Art de Nova York, i poder fer possible que pugui haver-hi una reproducció al monestir de les Avellanes en un suport que encara està per definir.
Reñé s'ha reunit amb Xavier Giné, ecònom i conseller provincial de Maristes L'Hermitage; Robert Porta, director del monestir; Antoni Salat, membre de la comunitat marista de les Avellanes; Robert Vara, gerent de l'hostatgeria del monestir; Maricel Pujol, directora de Comunicació de la Diputació de Lleida; i Juli Alegre, director del patronat de Turisme de la Diputació. Després de la reunió, han fet una visita a l'espai dels sepulcres.
Tot i que, ara per ara, aquest projecte està en fase embrionària, hi ha una bona entesa amb The Cloisters, on aquestes peces s'exposen des de fa més d'un segle, segons ha explicat el director del monestir, Robert Porta. De fet, The Cloisters s'ha compromès a escanejar en 3D els sepulcres, fet que permetria digitalitzar les imatges i "treballar a partir d'elles en una reproducció dels sepulcres", ha precisat Joan Reñé, que ha recordat que estan movent aquest projecte des de fa més d'un any.
El president de la Diputació ha afegit que aquesta fase de digitalització és la que els ocupa ara, motiu pel qual estan agilitzant els tràmits per poder-ho fer abans de l'estiu aprofitant que "hi ha una bona predisposició per part de The Cloisters per tal de poder compartir una realitat artística, patrimonial i identitària gràcies al que serien unes reproduccions absolutament fidedignes dels sepulcres". Per aquest motiu, el primer pas serà constituir un grup d'experts que definiran quin és el millor suport per a la reproducció, en una operació que la Diputació de Lleida assumirà els costos a través de l'Institut d'Estudis Ilerdencs.
Reñé ha volgut destacar també que el projecte neix amb la voluntat de ser un exemple de tot el contrari d'allò que ha succeït amb el conflicte de l'art de Sixena. El president de la Diputació ho ha fet en dir que "el camí i la fórmula és arribar a consensos amb solucions tècniques que avui dia són absolutament possibles i que fan viable preservar el patrimoni artístic i arquitectònic allà on està conservat però a més fer-lo disponible també als seus llocs d'origen", evitant d'aquesta manera "tensions innecessàries, que no porten enlloc" i que l'únic que fan és "tensionar la convivència entre comunitats veïnes".
Per la seva part, Robert Porta ha manifestat que la visita de Joan Reñé suposa "posar la primera pedra d'un projecte que van endegar generacions anteriors a la nostra, i que és la possibilitat que, d'alguna manera, pugui anar tornant el patrimoni que va anar perdent aquesta casa a causa de la desamortització". Porta ha destacat que el monestir va ser "un cas emblemàtic de com es va espoliar el patrimoni" i que ara vol ser també "un cas emblemàtic de com podem retornar aquest patrimoni", una tasca que faran conjuntament amb la Diputació i que consistirà en "dialogar i negociar amb entitats que preserven el nostre patrimoni defugint qualsevol enfrontament i aprofitant que Nova York ens ha obert les seves portes a tenir aquí una reproducció fidedigna".