La Paeria de Balaguer fa una diagnosi sobre el tracte que donen les entitats bancàries a la gent gran. D'altra banda, la Paeria té la intenció d'instal·lar en menys d'un any un caixer automàtic públic a la plaça del Mercadal
L'àrea d'Afers Socials de la Paeria de Balaguer ha començat a contactar amb les entitats bancàries de la ciutat per conèixer quin és el tracte que estan donant a la gent gran, un dels col·lectius de població que més pateix la bretxa digital.
Així ho ha confirmat a Ràdio Balaguer el paer d'Afers Socials, Kevin Bruque, que diu que "l'objectiu és saber si totes les persones que tenen una bretxa digital en l'àmbit bancari estan rebent un bon servei o estan sent perjudicats".
Si fruit d'aquests contactes amb les entitats bancàries, la Paeria arriba a la conclusió que el tracte que es dona a la gent gran no és el correcte podria prendre mesures per intentar revertir la situació. Entre aquestes, Kevin Bruque parla de pressionar els bancs augmentant-los les taxes fiscals o donar suport als afectats en fer denúncies a l'Atenció al consumidor. Abans, però, diu el paer d'Afers Socials, s'intentarà dialogar i arribar a acords amb les diferents entitats. Mentrestant, la Paeria, independentment del resultat de la diagnosi, ha anunciat la intenció d'instal·lar un caixer automàtic públic a la plaça del Mercadal, als baixos de l'antiga oficina de "la Caixa", la compra dels quals la Paeria preveu formalitzar durant el mes que ve.
Segons Kevin Bruque, el caixer seria de la Paeria i permetria fer gestions bancàries i treure diners de qualsevol banc. Segons el paer d'Afers Socials, cal posar solució a "l'excés de deixadesa que hi ha actualment amb qui no té accés a internet, a un telèfon mòbil o no el sap fer anar".
Precisament, respecte a aquesta problemàtica, el ple municipal d'aquest dijous portarà a debat una moció perquè la Paeria de Balaguer treballi amb les entitats bancàries per millorar l'atenció que rep la gent gran de la ciutat. La moció la presenten inicialment de forma conjunta els grups de Junts per Balaguer i el PSC.
Segons el regidor de Junts, Guifré Ricart, actualment hi ha un dèficit d'atenció al públic de forma presencial, cosa que afecta en especial la gent més gran, molta de la qual no està familiaritzada amb les noves tecnologies. Ricart apunta en aquest sentit que des l'administració cal posar les eines per donar-hi solució.
En la moció, Junts per Balaguer i el PSC insten la Paeria a fer una valoració del tracte que rep, per part dels bancs, la població en general, però especialment la gent gran i persones sense accés al món digital i que, en funció d´això, prioritzi, sempre que sigui possible, aquelles entitats bancàries que tinguin un tracte més correcte. Així mateix, també demanen que la Paeria augmenti exponencialment les taxes d´ocupació de via pública dels caixers automàtics, actualment de 451,83€ per caixer, fins a 10.000 euros per caixer a l'any, tenint en compte que s'utilitza un gran espai de via pública; que estableixi un cop augmentada aquesta taxa, una bonificació del 80%, sempre que les entitats bancàries atenguin personalment a la gent gran i persones sense accés al món digital durant un 70% de la jornada laboral i que, un cop augmentada aquesta taxa, estableixi una bonificació del 10%, sempre que l'entitat bancària instal·li un caixer en un espai municipal, designat per la Paeria.
Moció
Hi ha un clam molt generalitzat sobre la problemàtica que existeix en el tracte que les entitats bancàries estan donant a la població en general. Han tancat milers d'oficines bancàries, han acomiadat a milers de treballadors, i han substituït aquests espais i aquests treballadors per caixers automàtics, augmentant exponencialment els seus beneficis i ocasionant unes cues llarguíssimes , i no només provocades per la pandèmia.
Aquest fet ha ocasionat efectes molts negatius en tota la població en general però especialment a la nostra gent gran. S´ha passat d´una atenció personalitzada a una atenció digitalitzada, cosa que ha generat que tot un col·lectiu, el de la gent gran, hagi estat exclòs del sistema.
Els bancs s'han convertit en un servei necessari i essencial pel nostre dia a dia. Necessitem un número de compte per cobrar la nòmina, la pensió o l'atur, per pagar els rebuts de la llum o l'aigua, per adquirir un habitatge, etc. La seva atenció, per tant, hauria de correspondre a aquesta necessitat, però la realitat és que el tancament d'oficines, juntament amb la reducció de personal, fan que el servei empitjori i que s'estableixin franges per a l'atenció personal que en moltes ocasions arriben tant sols fins a les 11h.
La gent gran es considera mal tractada, se´ls està vulnerant els seus drets ja que no poden accedir als serveis financers, tal com ho podien fer anteriorment. Realment es mereixen un tracte més correcte. A aquest fet se li afegeix l'agreujant de què molta gent gran viu sola, no tenen familiars que els puguin ajudar a accedir digitalment als serveis i queden excloses, indefenses. Considerem que no són maneres de fer les coses.
Hem de tenir en compte que les entitats financeres estan traslladant una part de la seva atenció al client, una part de la seva oficina interior, cap a l'exterior, a la vorera. Inicialment els caixers s´utilitzaven per a poder donar un servei fora del horari comercial però ha passat a ser un espai molt més utilitzat per les entitats bancàries. Per tant, estan traient més profit de la via pública.
Tota aquesta problemàtica ha generat un clam en tota la societat per a buscar solucions i forçar a les entitats bancàries a tenir un tracte més correcte per a tothom però especialment per a la gent gran.
ACORDS:
1.- Instar a la Paeria de Balaguer que faci una valoració del tracte que rep, per part dels bancs, la població en general, però especialment la gent gran i persones sense accés al món digital, els horaris que tenen, les persones que hi dediquen i els mecanismes que destinen per atendre´ls i, en funció d´això que la Paeria prioritzi, sempre que sigui possible, aquelles entitats bancàries que tinguin un tracte més correcte.
2.- Que la Paeria augmenti exponencialment les taxes d´ocupació de via pública dels caixers automàtics, actualment de 451,83€ per caixer, fins a 10.000 euros per caixer a l'any, tenint en compte que s'utilitza un gran espai de via pública.
3.- Que la Paeria estableixi un cop augmentada aquesta taxa, una bonificació del 80%, sempre que les entitats bancàries atenguin personalment a la gent gran i persones sense accés al món digital durant un 70% de la jornada laboral, prestant així un millor servei a la ciutadania.
4.- Que la Paeria estableixi, un cop augmentada aquesta taxa, una bonificació del 10%, sempre que l'entitat bancària instal·li un caixer en un espai municipal, designat per la Paeria.