L'acord entre PSOE i Podem preveu derogar part de la reforma laboral, augmentar l'SMI i l'IRPF als més rics. El programa de govern de coalició contempla la regulació del lloguer i la fi de la llei mordassa
L'acord de govern entre el PSOE i Unides Podem preveu un "augment de la progressivitat del sistema fiscal" amb un increment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) de dos punts per a les rendes de més de 130.000 euros i de quatre punts per a les de més de 300.000. A més, el nou executiu de coalició fixarà un tipus mínim del 15% en l'Impost de Societats (IS) per a les grans corporacions, que s'ampliarà al 18% per a les entitats financeres i empreses d'hidrocarburs.
En matèria laboral, el text afirma que el govern espanyol derogarà part de la reforma laboral i es compromet a augmentar el salari mínim interprofessional (SMI) fins a assolir progressivament el 60% del salari mitjà a Espanya, la qual cosa suposaria assolir els 1.200 euros. A més, l'acord contempla la regulació del lloguer per frenar els "augments abusius". A banda, també parla de substituir la 'Llei Mordassa' per "garantir l'exercici del dret a la llibertat d'expressió i reunió pacífica.
L'acord programàtic del govern de coalició entre el PSOE i Unides Podem contempla abordar "el conflicte polític català" amb l'impuls de "la via política a través del diàleg, la negociació i l'acord entre les parts que permeti superar la situació actual". Són termes similars als comunicats conjunts emesos durant la negociació entre els socialistes i ERC. El document, difós aquest dilluns, parla de millorar "la col·laboració i coordinació institucional" entre l'Estat i les autonomies reforçant organismes ja existents com la Conferència de Presidents -celebració de la qual volen que sigui anual- i creant-ne de nous. El "marc de col·laboració" entre institucions estarà "definit pel principi de multilateralitat, la qual cosa no impedeix la presència de procediments i òrgans bilaterals", que "sempre es regiran pels principis de lleialtat i col·laboració entre territoris que fixa la Constitució", diu el document.
El text té 11 apartats desglossats en una cinquantena de pàgines i s'ha fet públic aquest dilluns abans que s'oficialitzi l'entesa amb la signatura del document per part de Pedro Sánchez i Pablo Iglesias.
Augment impositiu a les rendes altes
A banda dels augments dels tipus impositius sobre la base general de l'IRPF de les rendes superiors a 130.000 i 300.000 euros; l'acord també inclou l'augment de quatre punts percentuals per a les rendes de capital superiors a 140.000 euros. A més, apunta que "s'estudiarà la fiscalitat de les grans fortunes a l'objecte que contribueixin a un sistema fiscal més just i progressiu".
Pel que fa a les empreses, també vol limitar les exempcions de dividends de societats per la participació en d'altres, reduint-ho un 5%. En canvi, per a les empreses que facturin menys d'un milió d'euros, l'acord afirma que reduirà del 25% al 23% el gravamen de l'IS.
Mesures laborals
Pel que fa a la derogació de part de la reforma laboral, el document afirma que el nou govern vol "recuperar el paper dels convenis col•lectius" i derogarà diversos aspectes. Per exemple, derogar la possibilitat d'acomiadament per absentisme causat per baixes per malaltia; les limitacions a l'àmbit temporal del conveni col•lectiu perquè l'antic tingui vigència fins que es negociï un de nou; i la prioritat aplicativa dels convenis d'empresa sobre els sectorials.
L'acord també menciona les contractacions a través d'Empreses de Treball Temporal (ETT) i parla de modificar l'Estatut dels Treballadors per "limitar la subcontractació a serveis especialitzats aliens a l'activitat principal de l'empresa". De fet, el document afirma que la intenció és elaborar un nou Estatut dels Treballadors "del segle XXI" amb el diàleg amb agents socials. També vol desenvolupar un Estatut del Becari per evitar abusos així com reforçar el control de la contractació a temps parcial.
Regulació del lloguer
"S'impulsaran les mesures normatives necessàries per posar sostre a les pujades abusives de preus del lloguer en determinades zones de mercat tensat", diu el document, que concreta que "s'habilitarà les autonomies o ajuntaments" perquè puguin "regular les pujades abusives" d'acord ambl sistema estatal d'índexs de referència de preus de lloguer d'habitatge. Afirma que es tindran en compte els sistemes de referència que ja s'hagin impulsat a algunes autonomies.
També afirma que els ajuntaments podran "declarar de forma objectiva i fonamentada en criteris tècnics, amb caràcter temporal i excepcionalment, una zona urbana de mercat tensat". A més, parla de fomentar el lloguer social, de protegir a les persones desnonades i contempla un Pla Estatal per a la Rehabilitació d'Habitatges per als propietaris que els posin en lloguer a preus assequibles.
Revalorització de les pensions
"Actualitzarem les pensions conforme a l'IPC real mitjançant una llei de forma permanent i augmentarem el poder adquisitiu de les pensions mínimes i les no contributives", diu el text. També parla de plantejar a la resta de formacions polítiques un nou Pacte de Toledo.
Derogar la LOMCE i relegar religió
El PSOE i Unides Podem volen derogar la LOMCE; promoure la coeducació per evitar la segregació per raó de sexe i també fixarà que religió sigui una assignatura de caràcter voluntari sense que hi hagi una alternativa i la nota de l'assignatura de religió no pugui ser computable a efectes acadèmics. Pel que fa a les universitats, l'acord diu que revisaran el sistema de beques i vol reduir la precarietat del professorat.
Blindar el 'només sí és sí'
En matèria d'igualtat, el document preveu "blindar que només sí és sí" amb relació al consentiment sexual amb l'aprovació d'una "Llei integral per a la protecció de la llibertat sexual i contra les violències sexuals". "En el marc d'aquesta llei reformarem la legislació penal per garantir que el consentiment de la víctima sigui clau en els delictes sexuals, de manera que, si una dona no diu 'sí', tota la resta és 'no'".
En roda de premsa el president del govern espanyol en funcions, Pedro Sánchez, ha demanat a la resta de formacions parlamentàries que "se sumin a l'avenç i no al bloqueig" i "al diàleg i no a la confrontació". Després de signar l'acord programàtic del govern de coalició amb Unides Podem aquest dilluns a la tarda al Congrés dels Diputats, Sánchez ha esperat que "més aviat que tard" puguin fer realitat les propostes del document. El líder del PSOE ha defensat que el programa que han fet públic és "ambiciós, valent i progressista" i pretén ser "útil" per als ciutadans. Sánchez ha reconegut que la diversitat de partits al Congrés faran "complexa" la governabilitat però creu que no la "impossibilita". "On alguns veuen bloqueig, veiem estímul", ha dit. El líder d'Unides Podem, Pablo Iglesias, ha afirmat que l'acord està cridat a ser "històric" i ha desitjat que la investidura sigui "aviat".
També aquest dilluns ha tingut lloc l'acord signat entre el PSOE i el PNB per la investidura del líder socialista Pedro Sánchez aposta per impulsar, a través del diàleg entre partits i institucions, les reformes necessàries per adequar l'estructura de l'Estat al reconeixement de les identitats territorials i acordant les "modificacions legals necessàries per trobar una solució al contenciós a Catalunya".
El pacte entre les dues formacions també emmarca les "modificacions legals" per fer possible el nou estatut basc "atenent els sentiments nacionals". A més a més, la formació basca ha acordat amb el PSOE modificar el decret de seguretat digital que el govern espanyol va aprovar que permetia tancar pàgines webs.
L'acord contempla el traspàs de les competències estatutàries pendents, així com el traspàs de les competències en trànsit a la Comunitat Foral de Navarra. Apostar de manera "urgent" per les infraestructures corresponents de l'Estat, complir els acords subscrits amb el govern espanyol liderat pel PP i impulsar la presència de les institucions basques a la UE.
Després d'haver signat l'acord, els diputats del PNB s'han compromès a votar favorablement a la investidura de Pedro Sánchez.