L'atur creix un 1,92% a l'octubre a les comarques de Ponent i l'Alt Pirineu i Aran. El sector serveis encapçala aquest increment
Les comarques de Ponent i l'Alt Pirineu i Aran han registrat un augment de la taxa d'atur de l'1,92% al mes d'octubre. El percentatge es tradueix en 16.694 persones desocupades, 315 més que al setembre.
Els treballadors en actiu a la demarcació lleidatana són 205.904, 4.483 menys si es compara entre els mesos esmentats, tot i que són 4.549 més respecte a fa un any.
El sector serveis, amb 225 desocupats més, i l'agricultura, amb 78 més, empenyen la pujada de la taxa d'atur. En la construcció, el descens de persones ocupades ha estat més lleuger (-15), mentre que la indústria no ha presentat variacions.
Pel que fa a Catalunya l'atur ha repuntat amb 2.909 persones més a l'octubre, un empitjorament del 0,88% després d'un mes a la baixa.
Coincidint amb la fi de la temporada turística d'estiu, tots els sectors han registrat increments menys la construcció. El total de desocupats s'ha situat en 334.839, un 1,43% menys que el 2023 i la xifra més baixa del desè mes de l'any des del 2007. Catalunya ha registrat a l'octubre un increment de 15.658 ocupats respecte al setembre i ja té 3,80 milions de treballadors en actiu, un nou rècord per l'economia catalana, que no havia tingut mai tanta gent treballant en aquest mes. El ritme de creació d'ocupació és similar al dels anys anteriors. Amb tot, Catalunya ha creat tres vegades menys feines que Madrid.
L'anàlisi per sectors mostra un augment generalitzat a totes les activitats menys a la construcció (-1%). La desocupació ha pujat especialment a l'agricultura ( 3,4%) i entre les persones que busquen una feina per primer cop ( 2,3%). En canvi, als serveis l'increment ha sigut de 0,95% i a la indústria d'un tímid 0,3%.
L'atur creix per sota la mitjana estatal
En aquest mes d'octubre totes les comunitats autònomes han registrat augments de l'atur. Amb 334.839 aturats, Catalunya ha sigut la quarta comunitat on el total de desocupats ha crescut menys, per darrere del País Valencià, Extremadura i Canàries. L'augment de l'atur català se situa per sota de la mitjana espanyola ( 1,04%) a l'octubre.
L'Estat ha tancat l'octubre amb 2,60 milions d'aturats, la dada més baixa d'un mes d'octubre des del 2007. El Ministeri de Treball i Economia Social ha destacat que l'increment de desocupats és inferior a la mitjana del mes, exceptuant els anys 2020 i 2021, fortament impactats per la pandèmia.
Pel que fa a l'ocupació, Catalunya ha tancat el mes amb 3.802.849 afiliats ( 0,41%), la quarta dada més alta del registre. Només s'ha superat la barrera dels 3,80 milions de treballadors en tres ocasions més: el maig, juny i juliol del 2024.
Madrid crea tres vegades més ocupacions
La Seguretat Social no ha guanyat treballadors a tots els territoris de l'Estat. En percentatge, el creixement registrat al mercat espanyol ha sigut d'un 0,63%. Així, l'ocupació ha sigut més dinàmica al País Valencià i a Canàries ( 1,6%), i a Madrid ( 1,44%), a Madrid. En canvi, ha baixat especialment a les Illes Balears (-5,41%), que nota el final de la campanya d'estiu. En números absoluts, la comunitat que presideix Isabel Díaz Ayuso ha creat tres vegades més ocupació que Catalunya, amb 52.800 treballadors més.
La dada espanyola d'ocupats també ha batut un rècord aquest mes d'octubre amb 21.332.513 afiliats. Són 134.307 treballadors en actiu més que al setembre, un increment superior al de la mitjana dels anys 2017 a 2019, segons ha detallat el Ministeri d'Inclusió i Seguretat Social. El creixement en un any ha sigut de 514.856 persones, un 2,5% més.
Creixen les ocupacions en educació i entreteniment
En l'últim mes, el sector que més ha crescut en contractacions a l'Estat és l'educació ( 5,9%), seguit de les activitats artístiques i l'entreteniment ( 5,4%). En canvi, cauen les afiliacions a activitats de la llar (-3,06%) i hostaleria (-3%).
A Catalunya, les afiliacions a la Seguretat Social no han crescut de manera homogènia en totes les demarcacions. L'impuls del mercat de treball s'ha notat a les comarques de Barcelona ( 1,06 %), mentre que a les altres el resultat ha sigut negatiu: Girona (-1,87%), Lleida (-2,13%) i Tarragona (-0,86%).
Puja l'atur entre els menors de 25 anys i els estrangers
Pel que fa a l'atur, el total de desocupats a Catalunya és el més baix d'un mes d'octubre des del 2007, quan n'hi havia 258.012. Així doncs, se situa per sobre de la que tenia el mercat laboral abans de la crisi financera però molt per sobre dels registres postcovid.
L'atur masculí ha crescut amb més intensitat que el femení, però les dones continuen sent majoria a les llistes d'atur amb 193.066 persones, 1.177 més. En canvi, el total d'homes aturats s'ha situat en 141.773, 1.732 més.
Principalment, l'increment de l'atur s'ha concentrat entre els estrangers que han anotat un increment de 2.528 persones ( 4%) aquest mes, fins als 68.216. Un 20,4% dels aturats a Catalunya no tenen la nacionalitat espanyola. D'altra banda, els desocupats de menys de 25 anys han crescut un 7,2% aquest mes d'octubre i ja arrosseguen quatre mesos de creixement consecutiu.
Girona i Tarragona encapçalen l'increment d'atur
L'atur ha crescut a totes les demarcacions catalanes. Girona i Tarragona encapçalen l'augment amb increments del 2,7% i del 2,5%, respectivament. L'increment de l'atur aquest mes a Lleida ha sigut de l'1,92%. Barcelona ha sigut el territori on menys ha crescut la desocupació ( 0,34%).
A l'octubre, es van signar al voltant de 252.732 contractes a Catalunya, un 13% més que el mateix mes del 2023. Un 44% del total van ser contractes indefinits (111.236). En un any, les firmes de relacions laborals indefinides han crescut un 10,6%, mentre que els contractes temporals que pujat un 15% fins als 141.496 en total.