Per
Ràdio Balaguer
665 visites
La Institut de les Lletres Catalanes celebra durant aquest 2019 l'Any Teresa Pàmies en col·laboració amb la família de la cronista en el centenari del seu naixement amb una sèrie d'activitats, que tenen com a objectius principals reordenar la seva obra i reivindicar-la com a "gran escriptora".
De fet, l'Any Teresa Pàmies és una de les efemèrides que la Generalitat ha inclòs com a commemoració de Govern d'aquest 2019.
La commemoració versa sobre diversos eixos: el seu feminisme, el seu compromís polític social i ètic, la literatura, el periodisme, la memòria històrica, l'autodidactisme, els viatges i la vellesa i mort, a més de la construcció del jo, "la qual cosa va marcar de fet la seva entrada en la literatura".
L'obra de Teresa Pàmies (Balaguer, 1919 – Granada, 2012) reflecteix la pròpia trajectòria vital i la de tota una generació que va patir la guerra i les conseqüències d'una llarga dictadura. Compromesa políticament amb el comunisme, va viure exiliada a Mèxic, Belgrad, Praga i París, fins que el 1971 va tornar a Catalunya, amb el primer llibre, Testament a Praga (1971). A partir d'aleshores, va col•laborar en nombrosos mitjans de comunicació i va publicar novel•les, memòries, dietaris, llibres de viatges..., sempre amb un pòsit autobiogràfic manifest i amb un compromís polític i social inequívoc.
Amb motiu del centenari del seu naixement, el simposi «Teresa Pàmies, política, memòria i literatura» vol analitzar l'extensa crònica del seu temps que va confegir. Així doncs, el proper 8 d'octubre durant tot el dia, la Sala Pi i Sunyer de l'Institut d'Estudis Catalans acollirà xerrades i conferències a càrrec de periodistes, politòlogues, escriptores i filòlogues, totes elles dones, menys l'escriptor Enric Balaguer, que faran un anàlisi de tota l'obra de Pàmies, i com va saber retratar la història d'un moment complicat, aportant-hi la seva visió i opinió femenina.
La jornada està organitzada per l'Institució de les Lletres Catalanes i comptarà amb la col•laboració de l'Ajuntament de Balaguer, l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana, el Departament de Filologia Catalana de la UAB, el Grup d'Estudi de la Traducció Catalana, i el PEN Català.
Programa del simposi:
9.30 Inauguració
10.00 Teresa Pàmies / Sergi Pàmies
10.30 Autodidactisme i construcció cultural / Montse Barderi
11.00 Un fil roig que travessa un segle: l'experiència política de Teresa Pàmies / Paola Lo Cascio
Pausa
12.00 Teresa Pàmies: The Spanish War's Girl escriu novel•les / Lluïsa Julià
12.30 Teresa Pàmies: entre capitans, refugiats i gent extraordinària / Enric Balaguer
13.00 Els dietaris de Teresa Pàmies, entre la crònica i el record / Anna Esteve
13.30 Debat
Dinar
16.00 La cartografia incerta de qualsevol viatge / Simona Škrabec
16.30 Teresa Pàmies, el periodisme com a crònica / Marta Nadal
17.00 Opinió de dona / Margarida Aritzeta
Pausa
17.45 «Tossudament fidel». Teresa Pàmies i la negociació d'un espai de resistència en la literatura catalana / Mercè Picornell
18.15 La meva Teresa Pàmies / Maria Barbal
18.45 Debat
El mes destacat
Notícies relacionades
Altres notícies que et poden interessar