Una tercera part de les empreses catalanes asseguren que la reforma laboral ha afectat la seva política de contractació. El sector amb més incidència va ser el de l'hostaleria i en un 40,1% ho va fer de forma negativa
El 32,3% de les empreses catalanes assegura que la reforma laboral del 2022 va afectar la seva política de contractació. Així ho constata l'Enquesta de clima empresarial de l'Idescat i la Cambra de Comerç de Barcelona corresponent al tercer trimestre d'aquest any. Concretament, un 23,1% ho va fer de manera negativa i un 9,2% de manera positiva, mentre que el 54,7% dels establiments declaren que no els va afectar i un 13% no sap o no contesta. Per sectors d'activitat, el 56,7% dels establiments de l'hostaleria es declaren afectats dels quals 40,1% negativament i 16,6% positivament, mentre que el 37,8% no els va afectar. A l'altra banda, hi ha el comerç, on dos de cada tres negocis (66,2%) afirmen que la reforma no els va afectar.
Per mida de l'establiment, els més afectats són els de 50 o més treballadors, amb el 45,9%, dels quals 31,4% negativament i el 14,5% positivament. Per contra, els establiments amb menys de deu empleats afirmen que el 69,3% no els ha afectat davant un 14,3% que diu que ho va fer negativament i un 3,9% positivament.
El principal impacte en la contractació que ha causat la reforma laboral des que ha entrat en vigor ha estat l'increment de contractes indefinits (41,0%), seguit de l'increment de contractes fixos discontinus (21,6%) i, a més distància, més flexibilitat en la contractació (9,9%).
Segons l'enquesta, el principal impacte a les empreses és l'increment de contractes indefinits, excepte a l'hostaleria, on ho van ser els fixos discontinus, amb un 49,9%, seguit de l'augment dels contractes indefinits (41,8%) i on la major flexibilitat en la contractació representa el 16,6%, sis punts més per sobre el total de sectors. En el cas de la construcció, destaca el percentatge d'establiments amb increment dels subcontractes (16,8%), que és la segona causa i dobla la mitjana del total (7,1%).
D'altra banda, el 36% dels establiments declaren que ha tingut problemes per cobrir les vacants durant el 2023, percentatge que s'eleva fins al 55,1% a l'hostaleria. Els llocs d'operadors d'instal·lacions i maquinàries i muntadors han estat els perfils ocupacionals més difícils de cobrir, amb un 33,7%, i els menys difícils els llocs de gerent o director, amb el 7,9%.
Per sectors d'activitat, el 79,4% ha tingut problemes en el sector de l'hostaleria, agències de viatges i recepcionistes d'hotels, mentre que al comerç els perfils més complicats de cobrir han estat els agents comercials, els venedors i els professionals de màrqueting (39,9%). A la indústria i a la construcció, més de la meitat dels establiments afectats han tingut dificultats per cobrir un lloc de treball d'operadors d'instal·lacions i maquinària i muntadors (56,1% i 62,6%, respectivament).
Entre les causes, hi ha la falta de candidats (81,5%), seguit de la manca de competències per al lloc de treball (52,2%) i el desajust a nivell formatiu, ja sigui per sobrequalificació o per infraqualificació, amb un 49%.
A més, en els establiments dels sectors de comerç i l'hostaleria també destaquen les condicions laborals, la flexibilitat horària o la possibilitat de teletreballar com a segona causa. EN altres sectors, ho són les condicions retributives.