Unió de Pagesos reclama mesures per pal·liar “l’especulació” amb el gasoil agrícola arran de la guerra d’Orient Mitjà. El sindicat protesta a Barcelona tot dient que la Generalitat té “marge de maniobra” per ajudar al camp
Unió de Pagesos reclama mesures de les administracions per frenar “l’especulació” i l’encariment del gasoil agrícola arran de la guerra a l’Orient Mitjà. En declaracions als mitjans davant de la delegació del govern espanyol a Catalunya, un dels portaveus del sindicat, Carles Vicente, ha advertit que el sector tem repetir l’impacte que ja va tenir la guerra d’Ucraïna i ha alertat que alguns cultius “estan al llindar de treballar per sota dels costos de producció”. Vicente ha explicat que el gasoil agrícola ha passat d’uns 1,10 euros per litre a superar els 1,45 euros en pocs dies i ha advertit que el preu podria continuar pujant fins als 2 euros. En aquest context, ha assegurat que la Generalitat té “marge de maniobra” per ajuda al camp.
La concentració ha començat al voltant de les 11.30 h i ha reunit a una vintena de pagesos, així com el diputat de la CUP Dani Cornellà.
En declaracions als mitjans, Vicente ha dit, el preu del combustible fòssil “fa que tot s’arrossegui a l’alça”, ja que encareix també altres productes com els fertilitzants, els plàstics o altres fonts d’energia utilitzades al camp.
De fet, el sindicat ha alertat que un fertilitzant nitrogenat essencial per als cereals ha passat d’uns 700 euros per tona la setmana passada a superar els 900 euros aquesta setmana. Davant d’aquest augment, el sindicat considera que hi pot haver dinàmiques especulatives. “És evident i és obvi que hi ha especulació i això s’hauria de vigilar”, ha afirmat.
Vicente ha criticat també la lentitud de les administracions per reaccionar davant la situació. “Encara és hora que ens hagin cridat a una taula per parlar de què ens està passant o què ens pot passar”, ha lamentat. Tot i això, el sindicat ha confirmat que participarà dilluns en una reunió al Ministeri d’Agricultura per abordar l’impacte de l’encariment energètic sobre el sector.
Què demana als governs?
Unió de Pagesos reclama mesures a diferents nivells administratius. Al govern espanyol li demana actuacions fiscals vinculades al gasoil professional i altres impostos energètics, mentre que a la Generalitat li reclama reduir temporalment alguns impostos que afecten l’activitat agrària i habilitar ajudes o línies de crèdit per garantir la liquiditat de les explotacions.
El sindicat també reclama reforçar els observatoris de preus i de sectors per detectar possibles abusos de posició dominant o situacions d’especulació dins la cadena alimentària.