Salut ha instal·lat una nova carpa a Lleida perquè funcioni com a sala d'espera de persones sospitoses de covid-19 i per fer també proves PCR. S'ha instal·lat al costat del CUAP Prat de la Riba, al carrer Salmeron, que ha quedat tallat al trànsit. La carpa, cedida per la Diputació de Lleida, té uns 200 metres quadrats i una capacitat per a 12 persones, 6 a cadascuna de les 2 àrees sanitàries mòbils que el SEM ha instal·lat dins. L'objectiu de la carpa, tal com ha explicat el director del Servei Català de la Salut, Adrià Comella, és reforçar l'atenció de casos de coronavirus a l'Atenció Primària i separar circuits per garantir així la seguretat de pacients que acudeixin al CUAP per altres patologies no relacionades amb la covid-19.
Comella ha explicat que, a més de la carpa instal·lada a l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, aquest dissabte entra en funcionament una altra estructura, al CUAP Prat de la Riba, que obre 24 hores. "Garantirà la seguretat dels usuaris perquè hi aniran pacients amb simptomatologia de covid i per tant ens permetrà fer una separació de circuits i deixar el CUAP per pacients amb altres patologies", ha afegit.
El director del CatSalut ha assegurat que es continuarà treballant per oferir el millor servei perì ha insistit en la importància que tothom tingui clar que la tensió sobre el sistema segueix creixent com a conseqüència del volum de contagis. Comella ha reconegut que s'està treballant amb la possibilitat de prendre noves decisions des del punt de vista assistencial, com ara concentrar alguns recursos en alguns CAP, depenent com evolucioni la pandèmia.
14 residències cribrades i s'espera arribar a les 33 divendres
Comella també ha explicat que aquest dissabte s'hauran cribrat ja 14 residències de gent gran del Segrià. Així mateix, ha afegit, està previst dimarts haver arribat a les 21 i divendres a les 33 residències de gent gran que hi ha a la comarca. "És un dels col·lectius que més ens preocupa per la seva vulnerabilitat i el volem tenir controlat", ha dit.
En aquest sentit, el director del CatSalut ha fet una crida a les persones grans que no viuen en residències i també a aquelles persones amb patologies prèvies perquè extremin les precaucions. Els recomana per exemple sortir al carrer en hores amb menys afluència de gent i alerta que vigilin amb els seus contactes socials. "Fins i tot amb les seves famílies si hi ha gent jove que tenen més contacte social", ha destacat Comella. "Les famílies hem de ser corresponsables amb les persones més vulnerables i hem de protegir els grans del risc d'infecció", ha dit
D'altra banda l'Hospital Arnau de Vilanova ha començat a derivar pacients no-covid a centres d'altres regions sanitàries. En concert, el centre lleidatà va derivar divendres vuit pacients greus amb altres patologies a l'Hospital Vall d'Hebron. Entre aquests, hi ha dues embarassades amb símptomes de covid-19. Salut també ha anunciat un pla per derivar pacients de diferents comarques de les regions sanitàries de Lleida i l'Alt Pirineu i Aran a centres d'altres territoris. En concret, pacients del Pirineu es derivaran al Parc Taulí de Sabadell, de la Segarra a centres de Manresa i Igualada, i d'altres comarques de Ponent a Reus. A més, ja ha obert una tercera planta d'hospitalització a l'Arnau i se n'ha reservat una altra a l'Hospital Santa Maria.
L'Arnau de Vilanova no ha rebut més personal per destinar a la tercera planta que ha obert el centre, tot i la crida que s'havia fet durant la setmana per reforçar el centre sanitari. Metges de l'Arnau i del Santa Maria s'han reestructurat els torns de treball per donar servei en aquesta tercera planta, tal com ha explicat el gerent territorial de l'ICS a Lleida i GSS, Ramon Sentís. Les altres dues ja estan plenes i la tercera disposa de 25 llits.
Sentís ha remarcat que continua havent manca de personal. Per donar servei a la tercera planta de l'Arnau, doncs, explica que s'han reorganitzat internament, també l'equip d'infermeria. S'han creat equips de treball multidisciplinars. Mentre que a planta estan liderats per internistes i pneumòlegs, acompanyats de personal d'altres especialitats, a l'UCI els pacients estan atesos pels intensivistes que tenen la col·laboració també de professionals d'altres especialitats.
El gerent territorial de l'ICS a Lleida ha explicat que a més, hi ha una complexitat afegida. "Estem en període de vacances i els professionals necessiten parar perquè estan molt cansats tant físicament com psicològica", ha reconegut.
Sentís, però, espera rebre ajuda de professionals sanitaris experts en crítics la setmana que ve que incorporarien als equips de treball actuals. Destaca que també han demanat específicament personal d'infermeria i també personal per a primària, que és on falta més gent. En aquest sentit ha destacat que cal reforçar tant l'Atenció Primària i com Salut Pública per poder fer seguiment dels contactes de positius de covid-19, on també falta molt personal.
Per la seva banda, el director de CatSalut, Adrià Comella, ha afegit que a més de tenir dissenyats els circuits de derivació de pacients, s'ha preparat el pavelló Onze de Setembre per acollir malalts en cas que comencin a faltar llits a l'Arnau. "Espero que no calgui utilitzar-lo", però, ha reconegut. També ha recordat que el Nastasi ja actua com a Hotel Salut.
ACN