El Museu de la Noguera inaugura avui una exposició sobre la bruixeria a les Terres de Lleida i Pirineu sota el títol "SE'N PARLAVE I N'HI HAVIE'' . S'hi podran veure documents històrics, cremalls o amulets, entre altres objectes.
La Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i l’Aran presenta a Balaguer del 8 de novembre al 24 de febrer, una mostra itinerant sobre el fenomen de la bruixeria, "SE'N PARLAVE I N'HI HAVIE''. Bruixeria a les Terres de Lleida i Pirineu. La mostra il•lustra els resultats de la recerca sobre la bruixeria que s’ha dut a terme entre el 2015 i el 2017 i vol posar en valor el patrimoni immaterial a banda del material, segons destaca la directora del Museu de la Noguera, Carme Alòs, que també assenyala que d’entre les principals conclusions de la investigació se n’extreu que alguns dels primers judicis europeus sobre bruixeria van ser al Pirineu, concretament a les Valls d’Àneu.
Àudio.
Les dones acusades de bruixeria a Catalunya eren assenyalades i perseguides pels seus veïns i no per la Inquisició, al contrari del que es pensava fins ara. La ‘fama de bruixa’ s’heretava per via materna. A més, tot i que la recerca situa els últims records de la bruixeria en els anys 50, encara hi ha gent que hi creu i fins i tot, evita parlar-ne per por.
Àudio.
La primera fase de la investigació es va dur a terme a la Noguera, la Segarra, l’Urgell, el Pallars Sobirà i la Val d’Aran i la segona fase al Segrià, el Solsonès, el Pallars Jussà i l’Alt Urgell. En tots dos casos, es va realitzar a partir, com sentíem abans, d’entrevistes i testimonis orals.
L’exposició està adaptada al públic familiar i les escoles, amb material específic creat expressament a partir dels conceptes que tracta la recerca. Combina les dues vessants que ha abordat la investigació: la històrica i l’etnològica. Així per exemple, s’hi poden escoltar diferents àudios, entre ells, els de persones que han viscut el fenomen de la bruixeria en primera persona. També es poden trobar objectes que s’han utilitzat per protegir-se’n: com ara cremalls o amulets.
Àudio.
La inauguració de l'exposició es fa avui a 2/4 de 8 del vespre i forma part dels actes de les Festes del Sant Crist. La mostra forma part també de les activitats de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que es commemora enguany.
Àudios a: Ràdio a la carta, Informatius