Organitzada pel Col·lectiu Sardanista de la ciutat, La Sardanada de Balaguer, arriba el dissabte 4 d’octubre amb una programació que combina tradició i innovació. Una de les grans novetats serà el concert inèdit que unirà dos instruments pràcticament mai vistos junts sobre l’escenari: la tenora i el piano.
La programació d’aquesta edició s’ha presentat oficialment aquest dilluns en un acte que ha comptat amb la participació de: Jaume Marvà, president del Col·lectiu Sardanista; Xavier Monge, pianista i director de l’Escola de Música; Jordi Guixé, tenora de la Principal del Llobregat, i la paera en cap, Lorena González.
Per fer possible el maridatge entre piano i tenora, s’ha confiat en dos músics de referència de les nostres terres. D’una banda, el pianista balaguerí Xavier Monge, reconegut en l’àmbit del jazz i director de l’Escola de Música de Balaguer, i de l’altra, Jordi Guixé, de Puigverd d’Agramunt, tenora de la Principal del Llobregat i membre de formacions com Lo Dixie Agramunt, Romanceres o The Targarians.
El repertori del concert inclourà grans estàndards de jazz arranjats per l’ocasió, però també obres escrites per a piano i tenora de compositors contemporanis catalans com Conrad Setó, Esteve Molero o Manel Camp. Monge i Guixé, que ja van col·laborar al festival Jazz al Pati del 2022 en format quartet, presentaran ara una proposta més íntima en format duet. A més, estrenaran una versió arranjada per Monge de la sardana “Balaguer Ciutat Comtal”, coincidint amb el cinquantenari de l’obra, amb un aire jazzístic i molt personal. Monge explica també que va acceptar la proposta del Col·lectiu d’arranjar la sardana balaguerina intentant mantenir-ne l’estructura, però afegint fragments improvisats que li donen un nou aire.
Guixé ha detallat que el programa combinarà clàssics del jazz amb obres per a piano i tenora, totes elles enfocades des de la vessant més moderna.
El concert tindrà lloc el dissabte a dos quarts d’una del migdia al pati de l’Escola de Música, en el marc de la Sardanada, que enguany vol ampliar horitzons i atreure públic més divers. Segons explica el president del Col·lectiu Sardanista, Jaume Marvà, la voluntat és oferir activitats també per a aquells que no són balladors habituals. Marvà destaca la visita guiada del matí, que recorrerà indrets vinculats a la sardana i la cobla, com les cases de compositors i antics espais d’assaig.
Una altra de les activitats que més interès ha despertat és el taller de sardanes satàniques, una manera de ballar que substitueix els salts verticals pels moviments horitzontals, amb més dinamisme i espectacularitat, i que està tenint gran èxit entre el jovent. Marvà assenyala que el taller ja compta amb més de 40 inscrits i que s’ha incorporat al programa per donar resposta a aquesta demanda.
A la tarda, la plaça del Mercadal acollirà cinc hores non stop de sardanes balladores, amb tres de les millors cobles del país: la Jovenívola de Sabadell, la Sant Jordi i la Principal del Llobregat. Durant aquesta sessió s’estrenarà la sardana “Les fades de Hollywood”, encarregada pel Col·lectiu al compositor Marc Timón. La peça és un homenatge a l’escriptor i polític balaguerí Josep Carner-Ribalta, que a l’exili va ser un dels primers catalans a treballar a Hollywood.
La paera en cap, Lorena González, ha destacat que Timón va acceptar la proposta de bon grat en saber que compartia amb Carner-Ribalta l’experiència de treballar a la meca del cinema.
Per a més informació de les activitats programades o bé inscriure’s al taller de sardanes satàniques es pot visitar la web sardabalaguer.cat