ASAJA Lleida se suma a la gran manifestació del 10 d'octubre a Madrid en defensa de l'olivera tradicional
El conjunt del sector olivarer espanyol, representat en unitat d'acció per ASAJA, COAG i UPA, convoca una gran manifestació el 10 d'octubre a Madrid per a denunciar la crítica situació que travessen més 250.000 famílies de productors per les pèrdues que suporten davant els baixos preus de l'oli d'oliva en origen. Milers d'olivarers recorreran els carrers de la capital per a reclamar un paquet de mesures que reactivin els baixos preusen origen i garanteixin un futur digne per a les explotacions d'olivera tradicional.
Malgrat Espanya és el principal productor d'oli d'oliva a nivell mundial, compta amb els preus en origen més baixos de tota la UE, arribant fins i tot a situar-se per sota dels costos de producció (el cost mitjà ponderat de producció d'oli d'oliva a Espanya, segons el Consell Oleícola Internacional, es va establir ja en 2015 en 2,75 euros/kg d'oli de mitjana). La campanya es va iniciar en 2018 amb un 26% de caiguda de preus (a una mitjana de 3,53 €/kg), segons dades de l'Observatori de Preus i Mercats de la Conselleria d'Agricultura d'Andalusia, i ha continuat la tendència baixista durant el present any 2019, fins a situar-se en un 44% menys (una mitjana d'1,99 €/kg en la primera setmana de juny), justament en un context internacional de menor producció, principalment als països extracomunitaris. "Per tant, aquesta situació de preus no obeeix a raons de mercat, ja que es tracta d'un sector en el qual la demanda creix per sobre de l'oferta, sinó a maniobres especulatives que busquen guanyar quota enfonsant els preus en origen", han subratllat els responsables sectorials UPA, COAG i ASAJA.
D'altra banda, la falta de mitjans materials i humans impedeix dur a terme els controls necessaris en matèria de traçabilitat, que permetin garantir la qualitat i la puresa, impedeixin pràctiques fraudulentes relacionades amb les mescles d'oli i certifiquin que l'etiquetatge ofereix una informació completa i rigorosa. A tot això se sumen les pràctiques comercials deslleials de les cadenes de distribució que utilitzen l'oli d'oliva com a producte reclam, tirant per terra la imatge d'un producte d'excel·lència i contribuint a la tendència a la baixa dels preus.
El sector de l'olivera té una gran importància al nostre país des del punt de vista econòmic, social i mediambiental. Espanya és amb diferència el major productor mundial d'oli d'oliva. La superfície de cultiu dedicada a l'olivera s'eleva a 2,6 milions d'hectàrees, distribuïdes en més de 400.000 explotacions. Aquest cultiu manté 15.000 ocupacions en la indústria i genera més de 50 milions de jornals per campanya. Representa l'única alternativa de cultiu i d'ingressos en gran quantitat de municipis espanyols i compleix una funció clau de protecció del medi ambient i la fixació de població en el medi rural.