L'Agència Catalana del Consum (ACC) va imposar sancions per valor de 6,5 MEUR el 2019, un 150% més que l'any anterior. El sector amb les multes més elevades va tornar a ser el de les telecomunicacions ja que es va sancionar les operadores de telefonia principals –Telefónica, Orange i Vodafone- amb uns 3 milions d'euros per "clàusules i pràctiques abusives" com per exemple apujar unilateralment el preus, fer publicitat enganyosa o incloure condicions arbitràries en els contractes. "En el sector aeri destaca també la sanció de 600.000 euros a Vueling per mala prestació de servei a causa dels retards i les cancel•lacions de vols al Prat que es van produir l'estiu del 2016", ha afegit el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer.
"Queda una mica lluny. Les coses porten el seu temps i ara s'ha confirmat la sanció a la companyia aèria", ha justificat Ferrer, que també ha volgut ressaltar les multes de l'ACC a l'empresa iDental (95.000 euros), que va tancar l'any 2018 i va deixar molts pacients sense haver-los prestat els tractaments pagats, i a la companyia de telecomunicacions Automattic (85.000 euros), amb domicili social a Irlanda i que ha estat sancionada per promoure i donar publicitat a hàbits que poden derivar en trastorns de la conducta alimentària com l'anorèxia o la bulímia. Pel que fa al cobrament d'aquestes sancions, les operadores de telefonia Telefónica i Orange ja han acceptat i pagat la multa d'1,1 MEUR i 343.420 euros, respectivament, mentre que Vodafone no ha abonat la multa d'1,7 MEUR i manté el litigi amb l'ACC.
De fet, les operadores de telefonia es mantenen al capdamunt del rànquing de les companyies amb més reclamacions per part dels consumidors amb un top 5 encapçalat per Vodafone (1.619), Orange (1.613), Telefónica (1.322), Endesa (801) i Vueling (627), segons dades de l'Agència Catalana del Consum. Altres empreses amb un nombre substancial de reclamacions l'any passat van ser Xfera Móviles (437), Energia XXI (429), Naturgy (305) i Ryanair (226). "Tot i que aquestes són les companyies més reclamades, una part important d'aquestes reclamacions es resolen per mitjà dels sistemes alternatius al judicial per a la resolució de conflictes: la mediació i l'arbitratge", ha volgut ressaltar la directora de l'ACC, Beth Abad.
El 51% de les reclamacions, resoltes via mediació o arbitratge
"En concret, el 51%. Una xifra que reforça l'aposta que fa l'Agència Catalana del Consum per aquests sistemes alternatius de resolució de conflictes, que són molt més àgils i eviten que els consumidors hagin de recórrer a vies més costoses com la via judicial", ha celebrat Abad. L'11,4% (1.608 casos) van ser laudes dictats per la Junta Arbitral de Consum de Catalunya i el 39,54% (5.548) van ser mediacions. Si es compara amb l'any anterior, els casos resolts per acord de mediació van pujar un 2,63%. Les telecomunicacions continuen sent el sector amb més casos resolts per acord de mediació amb un 41,8%, seguit dels serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 20,7%; i altres serveis generals de consum amb un 11,7%.
La directora de l'ACC també ha volgut destacar l'èxit de l'Escola del Consum de Catalunya, que el 2019 ha arribat gairebé als 29.000 alumnes. "Tenim un model únic a l'estat espanyol, fem simultàniament docència, innovació i recerca al voltant de l'educació en consum i dels hàbits de consum dels joves", ha recordat Abad. "I actualment no hi ha cap centre permanent d'educació en consum a l'Estat amb aquest volum d'alumnes", ha puntualitzat Abad, que finalment ha destacat també la propera modificació del Codi de Consum per millorar la protecció dels menors en matèria de joc i apostes, a banda d'actualitzar la regulació de les noves formes de consum associades a Internet.
El nou Codi de Consum, "abans de l'estiu"
"La nostra voluntat és que es pugui aprovar abans de l'estiu. Per part nostre està molt avançat", ha assegurat la directora de l'ACC, sobre aquest futur decret llei que ha de ser validat pel Parlament. La voluntat del Govern és regular la publicitat enganyosa a les xarxes socials (Youtube, Twitter o Facebook) o la venda de productes encoberta en videojocs, cases d'apostes i jocs d'atzar. Informes del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) mostren que nens i adolescents estan fortament exposats a publicitat sobre joc i apostes. Amb el nou decret, Consum podrà realitzar inspeccions i sancionar les pràctiques o conductes inapropiades.