Del 2 al 13 de setembre se celebrarà a Balaguer el tercer Curs d'arqueologia andalusina organitzat pel Museu de la Noguera. Paral·lelament s'ha organitzat un cicle de xerrades obertes a tothom
El Curs d'Arqueologia Andalusina de Balaguer s'emmarca dins el Campus Arqueològic que organitzen cada estiu la Universitat Autònoma de Barcelona i el Museu de la Noguera, i que es realitza al jaciment arqueològic del Pla d'Almatà.
El curs s'adreça a estudiants d'arqueologia que formaran part de la intervenció arqueològica al jaciment. El participants al curs realitzaran tasques d'excavació durant el matí i a la tarda diferents experts realitzaran xerrades adreçades als participants de l'excavació i al públic en general sobre aspectes de l'arqueologia andalusina a casa nostra: formes de vida, restes materials, cementiris, fortificacions... L'objectiu del curs és ampliar la formació dels estudiants que participen a l'excavació i fer-la extensiva al veïnat de la ciutat i el seu entorn.
Ho ha explicat a Ràdio Balaguer la directora del Museu de la Noguera, Carme Alòs, que ha destacat el fet que les 15 places disponibles estan cobertes, i que els assistents vindran, no només de la UAB, sinó d'universitats d'arreu de l'estat espanyol.
Pel que fa a les xerrades que es duran a terme a les tardes, Carme Alòs explica que a més dels aspectes generals sobre el món andalusí, comptaran amb molta concreció sobre les restes de Balaguer, la cultura material que s'està trobant al Pla d'Almatà, podent accedir als objectes que el museu té als seus magatzems.
Carme Alòs ha recordat que aquestes xerrades estan obertes a tota la ciutadania, i ha demanat que els interessats en assistir-hi facin també una inscripció prèvia, per gestionar millor l'espai disponible per realitzar-les.
Pel que fa al programa concret, el dimarts 3 de setembre a les 5 de la tarda s'oferirà "El context: la frontera superior d'al-Andalús, a càrrec d'Helena Kirchner (Universitat Autònoma de Barcelona). Acte seguit "Madina Balaghí, una ciutat d'al-Andalús", a càrrec de Carme Alòs (Museu de la Noguera).
Dijous 5 de setembre a les 6 de la tarda "La vaixella andalusina de Balaguer", amb Isabel Molina (Universitat Autònoma de Barcelona). Seguidament "Taller amb ceràmica del Museu de la Noguera", a càrrec de Carme Alòs i Eva Solanes ( Del Museu de la Noguera).
El divendres 6 de setembre a les 5 de la tarda "Història i arqueologia del gran aparell de pedra a la Frontera Superior d'al-Andalus (s. VIII-X)", amb Jesús Brufal (Universitat Autònoma de Barcelona). A continuació es farà una visita pel centre històric de Balaguer: "l'evolució de la ciutat andalusina i medieval", amb Carme Alòs (Museu de la Noguera).
El dilluns 9 de setembre a les 5 de la tarda es farà un taller: "Què ens permeten saber les restes òssies humanes? Rituals funeraris i restes òssies de la maqbara del Pla d'Almatà", que impartirà Jared Carballo (Universitat Autònoma de Barcelona).
Totes aquestes activitats es duran a terme a la biblioteca del Museu de la Noguera.
Finalment el divendres dia 13 de setembre a les 10h es farà una visita comentada al parc arqueològic del Pla d'Almatà, amb motiu de la finalització de la campanya d'excavació.
El Pla d'Almatà és el jaciment d'època andalusina més gran que es conserva a Catalunya i un dels principals de l'antiga Al-Andalús, el país que els àrabs van fundar a la península Ibèrica durant els segles VIII i XV.
Les restes arqueològiques del Pla d'Almatà corresponen a un dels barris de madina Balaguer, una important ciutat de nova planta, perfectament planificada, que es creà a partir del segle X.
Per assistir al curs o a alguna de les xerrades cal inscripció prèvia al telèfon 973.44.51.94 o a museu@balaguer.cat.