Diagnosticats gairebé 1.400 pacients de malaltia pulmonar obstructiva crònica l'any 2020 a Lleida i Alt Pirineu i Aran. Malgrat la Covid-19, continua sent una de les principals causes de mortalitat al món

Per Ràdio Balaguer
340 visites
7676Aae9B8Cd61Ec05E080Af0Bc8Adc6Cigarreta

Amb el lema Pulmons sans: més important que mai, avui es commemora el Dia Mundial de la malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC). Organitzat per la Iniciativa Global contra la Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica (GOLD), en col·laboració amb professionals de la salut i grups de pacients amb MPOC d'arreu del món, aquest esdeveniment té com a objectiu conscienciar la població sobre la malaltia i millorar l'atenció a les persones afectades.

La MPOC es produeix perquè s'inflamen els bronquis i es destrueixen els envans dels alvèols. Precisament, el lema d'enguany fa referència que, malgrat la pandèmia de Covid-19, la MPOC continua essent una de les principals causes de mortalitat arreu del món. Afecta un 10% de la població, segons explica Ferran Barbé, director territorial de malalties respiratòries cròniques de la Gerència Territorial de Lleida, tot i que "es calcula que hi ha un 15% o 20% de població infradiagnosticada".

El 2020, a la demarcació de Lleida es van diagnosticar gairebé 1.400 casos nous. D'aquests, 1.042 a la Regió Sanitària (RS) Lleida i 284 a la de l'Alt Pirineu i Aran. En total, l'any passat hi havia una prevalença de 20.528 persones amb MPOC entre les dos regions sanitàries (16.882 a la plana de Lleida i 3.646 al Pirineu).

El doctor Barbé apunta que l'atenció primària "és cabdal com a punt de diagnòstic. En aquest sentit, Lleida va ser pionera ja fa anys en fer espirometries als CAP", que és una de les proves que serveix per diagnosticar la malaltia. Tradicionalment es feia als hospitals, però actualment s'hi "controla un percentatge petit, els casos més greus, que són els que necessiten una atenció especialitzada. Tot plegat comporta que hi hagi una relació molt fluïda entre l'hospital i l'atenció primària, que ja fa temps que ha establert professionals referents en patologies respiratòries en tots els centres de la Regió Sanitària Lleida".

Pel que fa al Pirineu, Eduard Sanjurjo, director assistencial de l'Hospital Comarcal del Pallars, a Tremp, remarca que al Pirineu, com a la resta de Catalunya, la primera diagnosi es fa a l'atenció primària i els casos greus es tracten a l'hospital. "A Tremp, per exemple, atès que no hi ha l'especialitat de pneumologia a l'hospital, tenim com a referent un professional de Medicina Interna, que ha ampliat la formació en aquest camp, i és qui assumeix i controla la major part dels casos més greus o complexes, evitant així el seu desplaçament a Lleida, en coordinació amb el Servei de Pneumologia de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova".

Un dels tractaments que reben aquests pacients és l'oxigenoteràpia domiciliària. En concret, l'any 2020 se'n van prescriure 663 de noves  entre les dues regions sanitàries. D'aquestes, 594 corresponien a Lleida i 69 al Pirineu.  "Majoritàriament el subministrament d'oxigen és a través de concentradors estàtics o portàtils segons prescripció del servei territorial de pneumologia. Són tractaments crònics i mantinguts en el temps segons la intensitat i la quantitat d'hores diàries que requereix la persona i que sol superar les 16 hores diàries", explica Marta Gabernet, responsable d'Atenció Integrada i Cronicitat de la Regió Sanitària Lleida.  

 

LA MALALTIA

Els alvèols són unes petites bosses en contacte directe amb els vasos sanguinis, on arriba l'aire que entra pels pulmons a través d'uns conductes que es van bifurcant progressivament (els bronquis). Als alvèols és on té lloc l'intercanvi de gasos entre el medi exterior i l'interior de l'organisme, és a dir, és on l'oxigen passa a la sang i s'elimina diòxid de carboni. El resultat és una dificultat progressiva per respirar adequadament, cosa que es tradueix en ofec en fer les activitats de la vida diària. Hi ha dos tipus de malaltia pulmonar obstructiva crònica:

·       Bronquitis crònica: definida per una tos prolongada amb moc

·       Emfisema: caracteritzat per la destrucció dels pulmons amb el temps

La causa més important de la MPOC és el consum de tabac. Més del 90% dels malats diagnosticats fumen o han fumat durant molts anys. El fum de l'ambient i algunes condicions laborals també poden causar la malaltia. La inhalació de fum produeix inflamació dels bronquis i destrucció dels envans alveolars. Això explica que els efectes siguin només parcialment reversibles (atès que hi ha un component de destrucció i d'inflamació crònica). No es pot aconseguir recuperar allò que s'ha perdut però es pot optimitzar allò que encara es té. Les persones que pateixen aquesta malaltia és important que segueixin les recomanacions d'hàbits saludables que els indiquen els seus professionals sanitaris.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar