El CPNL tanca el procés d'inscripcions als cursos de català amb una xifra rècord de més de 41.000 alumnes. El conseller Vila reivindica que els canvis organitzatius han garantit un inici de curs sense 'cues ni aglomeracions'
El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) ha tancat el període d'inscripcions del primer trimestre amb una oferta de més de 43.000 places i amb més de 41.000 persones inscrites en algun dels 1.900 cursos de català disponibles. Es tracta d'una xifra rècord, propulsada per un creixement del 15% de l'oferta de places i d'un 17% dels cursos, fruit de l'aplicació del pla de xoc d'ensenyament del català impulsat per la Conselleria de Política Lingüística. Aquest pla també ha permès contractar 63 nous professors i convertir 131 jornades parcials en jornades completes.
L'augment de l'oferta també s'ha materialitzat en una significativa extensió territorial dels cursos. D'una banda, s'ha ampliat l'oferta a 27 noves poblacions com Tona, Piera, Tremp, Sort, Begur o Les Franqueses del Vallès. D'una altra, 8 centres de normalització lingüística han pogut obrir nous punts d'atenció en el seu àmbit territorial. Per exemple, a Barcelona, s'ha ampliat l'oferta de cursos a tots els districtes, especialment a Ciutat Vella, Sant Martí i Nou Barris, inclosos barris com la Trinitat, el Bon Pastor i Ciutat Meridiana.
El conseller de Política Lingüística del Govern, Francesc Xavier Vila, assegura que es tracta d'una "bona notícia" perquè a més de cobrir "millor" la demanda, s'ha pogut estendre "pel territori". "Hem arribat a unes 41.000 persones en aquestes inscripcions de setembre i, si sumem les inscripcions de tot l'any, arribarem a 120.000 persones, un rècord pel CPNL", celebra. "Això és conseqüència del pla de xoc que vam anunciar durant la primera part d'aquest any, adreçat a facilitar que les persones adultes que arriben a Catalunya, sobretot, però també les que ja són aquí, puguin accedir a formació en llengua catalana", afirma.
A banda de l'extensió territorial, també ha crescut l'oferta de cursos de tots els nivells i modalitats, especialment en els nivells A1 i A2, en què s'ha potenciat la formació presencial i la franja d'horari del vespre, que sol ser la més sol·licitada. A banda d'augmentar l'oferta pròpia, el CPNL també col·labora amb altres agents per fer créixer les possibilitats d'estudiar català. Un exemple és la coordinació de cursos de C2 amb, entre altres, CCOO-Fundació Paco Puerto, el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, l'Associació de Mestres Rosa Sensat i el CSIF.
Vila apunta que bona part de l'aposta futura ha de passar per aquesta fórmula i la prova és el bon funcionament d'enguany, passant de 500 alumnes l'any passat a més de 5.000 al llarg d'aquest any. "Nosaltres sabem que hem de continuar creixent i oferint més places", subratlla, "i l'objectiu és no només fer-ho a partir de les places del CPNL, sinó també a través de les entitats, els sindicats o les organitzacions de la societat civil". També detalla que existeix un conveni amb el Consorci, que vigila i supervisa els cursos i els materials que es fan servir per poder garantir "la qualitat dels resultats finals".
Més dies d'inscripció i més atenció a l'usuari
La inscripció del primer trimestre ha introduït alguns canvis organitzatius que han permès gestionar de forma més eficient i sense incidències destacades tot el procés. El primer canvi respecte del 2024 és que s'han ampliat els dies hàbils per inscriure's i se n'han reservat alguns per als cursos amb més demanda. Això ha permès reduir els temps d'espera en les puntes d'inscripció.
El segon aspecte són les millores tècniques implementades a l'aplicació informàtica de la matrícula, que han garantit un funcionament sense incidències. Per millorar l'experiència de l'usuari i garantir l'estabilitat de la plataforma, s'ha implementat un sistema que regula el nombre d'usuaris simultanis amb accés a l'aplicació. A més, s'han aplicat altres mesures efectives en coordinació amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat (CTTI).
També s'han incorporat millores en l'atenció presencial, com la contractació de 47 persones distribuïdes en 31 punts d'atenció per ajudar els alumnes que necessiten més suport per inscriure's. A més, les oficines d'atenció a la ciutadania de la Generalitat a Tortosa, Manresa i el Palau Marc de Barcelona han ofert suport els dies de màxima afluència. També s'han adequat alguns espais, com el del Centre de Normalització Lingüística de Lleida per tal de fer més còmode l'atenció presencial a l'usuari.
Pel que fa a la comunicació i el suport en línia i a distància, s'han publicat guies ràpides d'inscripció en línia en català, castellà, anglès i francès. A més, el telèfon d'atenció a la ciutadania 012 ha donat suport a la resolució de dubtes dels usuaris durant tot el procés. Es tracta d'una via de suport que va començar a les inscripcions d'estiu i que s'ha consolidat el primer trimestre del nou curs, amb un volum de trucades rebudes molt més alt.
També s'han aplicat diferents millores en la difusió de la informació al web i les xarxes, així com en la comunicació de possibles incidències. Part dels canvis implementats al web del CPNL s'han fet gràcies a diverses proves prèvies coordinades per la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana. Les propostes de millora resultants d'aquestes proves ja s'estan incorporant al sistema de manera progressiva.
Vila celebra que tot aplegat hagi afavorit el procés, que en anys anteriors havia presentat certs problemes. "Aquest any, que sapiguem, no n'hi ha hagut", assenyala. En aquest sentit, destaca sobretot el fet d'espaiar el moment de la inscripció que ha permès fixar dies diferents per apuntar-se a cursos diferents. "Tot i haver crescut en oferta i demanda, no hem tingut aglomeracions, que era el que havia provocat algunes cues", recorda.
"Entendre millor l'entorn"
Un dels estudiants que ha fet ús dels serveis del CPNL és en Leo, un jove colombià de trenta anys que es va mudar l'any passat. "Barcelona sempre ha sigut una ciutat referent pel que fa al disseny, jo soc dissenyador d'espais, i per mi sempre havia sigut un somni venir aquí", admet. Arribat a la capital catalana va veure immediatament que tenia sentit aprendre el català, una llengua que li semblava "molt interessant".
En el seu cas, ja ha passat per diversos cursos del CPNL i sosté que ha après ràpidament la llengua. "És veritat que a Barcelona podries parlar en anglès o en castellà, però el català és important per entendre millor l'entorn", subratlla. També reconeix que, sovint, es topa amb persones que pensen que ell no parla català per la seva aparença física, la qual els pot fer pensar que és estranger.
"Em passa gairebé cada dia", però també opina que es tracta d'uns prejudicis que a poc a poc aniran desapareixent perquè la cultura va evolucionant. "Si algú no em parla en català li dic que l'estic aprenent i llavors immediatament canvien d'idioma, la gent en general és molt oberta, i més si els deixes clar que l'estàs aprenent o practicant", conclou.