El Govern confina els veïns d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Òdena a partir de la mitjanit. Fins a les 00.00 hores podran sortir de la zona els ciutadans que no siguin veïns dels municipis
El Govern de la Generalitat ha ordenat el confinament dels veïns dels municipis d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Òdena a partir d'aquesta mitjanit, segons ha informat aquest dijous el conseller d'Interior, Miquel Buch. La mesures es pren per intentar contenir el brot de coronavirus que hi ha a la zona, amb 58 casos confirmats segons l'últim balanç de Salut. Fins a la mitjanit, es restringiran els moviments a la zona de manera que els Mossos d'Esquadra deixaran sortir als ciutadans que no tinguin el seu domicili en aquests municipis. A partir de les 00.00 hores, les excepcions per sortir de la zona seran els vehicles d'emergències i altres de caràcter essencial. L'ordre de confinament afecta unes 70.000 persones.
Buch ha recomanat la "permanència en els domicilis" dels veïns mentre es mantingui l'efectivitat de les mesures incloses en la resolució aprovada pel Govern.
El confinament, anomenat 'Oris' i format per 29 punts a tota la zona, serà "porós" d'entrada, però no de sortida i es garantirà amb 106 efectius. El dispositiu, que han qualificat de "complex", està dividit en tres grups: un de control perimètric, un segon d'assistència ciutadana i un tercer per a fer acompanyaments. Entre les 21 hores i la mitjanit es permetrà la sortida ciutadans que acreditin ser de fora.
El comissari en cap dels Mossos, Eduard Sallent, ha indicat que els ciutadans han de passar "el màxim de temps" als seus habitatges, amb els seus entorns familiars. "Poden estar a casa, sortir a fora a comprar queviures, anar a la farmàcia, desplaçar-se a rebre atenció sanitària en cas que la necessitin", ha explicat. Per a Sallent, la mesura "té sentit si la gent limita la seva sortida al carrer, limita el contacte amb les altres persones i s'està el més quieta possible aquests dies".
En cas que algun veí no respectés el confinament, el comissari ha alertat que s'enfrontaria a un delicte de desobediència, que té una vessant administrativa, amb una sanció, i una altra de penal si aquesta desobediència es fa als agents a l'autoritat que li estan donant una indicació.
58 afectats a Igualada, 36 professionals sanitaris
Els afectats per coronavirus a Igualada són 58, mentre que a tot Catalunya en són 261, 36 dels quals professionals sanitaris. "Això compromet molt un equipament essencial, l'Hospital d'Igualada, que estem gestionant perquè no quedi afectat", ha assegurat la consellera de Salut, Alba Vergés.
La titular del Departament ha qualificat la mesura de "necessària" per "contenir" el brot de coronavirus per "relaxar-les" més endavant quan les corbes epidèmiques baixin a la Conca d'Òdena. "Estem obligats per responsabilitat pública a actuar", ha precisat, recordant que hi ha hagut un creixement "fort, fort, fort" dels afectats per coronavirus a la capital anoienca.
En aquest sentit, la consellera ha explicat que l'objectiu és garantir els "serveis essencials", la protecció de la ciutadania i els veïns de tots els municipis. "Si es pren aquesta decisió és perquè estem fermament convençuts que és necessària", ha reblat Vergés, que també és igualadina.
La consellera ha demanat també mantenir la "calma" per garantir que tot pugui funcionar "dins la màxima normalitat" d'una mesura que ha qualificat de "dràstica" i ha enviat una abraçada als seus fills, marit i pares.
L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, ha assegurat aquest dijous al vespre que els ciutadans dels quatre municipis de la Conca d'Òdena afectats pel decret de confinament pel coronavirus tindran accés als serveis bàsics. A més, l'arribada i distribució d'alimentació també està garantida. El Govern ha recomanat el confinament a casa als ciutadans d'Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Òdena, malgrat els habitants que tinguin visites mèdiques inajornables podran sortir sense cap inconvenient. Els Mossos d'Esquadra s'encarregaran del control als punts d'accés als municipis. El brot de coronavirus a la zona ja afecta 58 persones, segons l'últim balanç de Salut.
L'alcalde d'igualada, Marc Castells, ha volgut transmetre un missatge de tranquil•litat a la ciutadania afectada pel confinament que ha decretat el Govern per evitar possibles contagis pel coronavirus. "Que hi hagi confinament no vol dir que a la ciutat li hagin de faltar serveis bàsics", ha destacat Castells. També ha afegit que les sortides de la zona confinada per motius mèdics justificats o per qualsevol altre motiu justificat no representaran un problema.
Castells ha assenyalat que encara que la mesura de confinament sembli "extraordinària", s'ha decidit gestionar la situació així perquè es considera que és la millor manera per evitar el ràpid contagi de la malaltia.
Marc Castells ha demanat "comprensió" als ciutadans i ha destacat que a països com Dinamarca o Noruega han confinat el país. "Són decisions que prenen les societats i els governs madurs", ha assenyalat. L'objectiu, segons el batlle, és protegir la comunitat i això passa "per protegir-se primer a un mateix".
El portaveu dels batlles de la Conca d'Òdena ha destacat que el coronavirus "no és cap broma" i que ja ha causat la mort de tres persones a la ciutat d'Igualada. A més hi ha gairebé una seixantena de positius, segons les ultimes xifres. Castells ha demanat a la ciutadania que sigui conscient que s'està enfrontant a una "amenaça important", "però malgrat això, també s'ha de tenir en compte que els positius no presenten simptomatologia o la que presenten és molt lleu".
L'alcalde ha recomanat a la ciutadania "es mogui el menor possible" i si cal anul•lar desplaçaments perquè són innecessaris que ho facin.