El Monestir de les Avellanes finalitza la restauració de la placa laudatòria de l'abat Jaume Caresmar. Amb la seva restauració es recupera l'obra artística més rellevant del S. XVIII al Monestir de les Avellanes.
El Monestir de les Avellanes ha presentat avui la placa laudatòria dedicada a l'abat Jaume Caresmar, després de ser restaurada. L'obra d'art, declarada Bé Cultural d'Interès Nacional, torna a lluir ara al seu lloc original, l'església del monestir.
L'escultura d'alabastre va ser retirada fa uns mesos per ser sotmesa als processos de restauració i conservació, que han estat realitzats pel restaurador Ramon Solé, amb el suport del Centre de Restauració Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya i la comunitat Marista de Les Avellanes.
El procés de restauració ha tingut un doble objectiu: restaurar i posar en valor aquest patrimoni històric i artístic i retornar-la al seu lloc original, damunt de la sepultura de l'abat Jaume Caresmar, coincidint amb el 300 aniversari del seu naixement.
La placa laudatòria és l'obra artística més rellevant del s. XVIII al Monestir de les Avellanes. Època en que l'abadia visqué una gran esplendor gràcies a l'Escola Històrica de les Avellanes, formada per monjos erudits que feren del Monestir de les Avellanes un dels centre de referència més importats de la Il·lustració a la Catalunya del s. XVIII.
La placa, esculpida en alabastre, és de forma circular. Ocupa la part central una cartel·la escrita en llatí on s'elogia la figura del Pare Jaume Caresmar. Els alts relleus que hi han esculpits al voltant del camp epigràfic, fan referencia a objectes que simbòlicament sintetitzen la dimensió acadèmica i religiosa d'aquest abat il·lustrat Premonstratenc.
Aquesta obra fou encarregada l'any 1802 pel Pare Jaume Pasqual, successor de Caresmar en la trona abacial, als escultors de Montblanc Josep i Ramon Belart. És de les poques obres valuoses que s'han conservat al monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes després de la dispersió del seu riquíssim fons artístic arran la desamortització de Mendizábal.
En un origen aquesta placa estava ubicada dins l'església conventual just sobre el lloc on estava enterrat Jaume Caresmar. Posteriorment i amb motiu de les diverses obres que es van portar a terme dins l'església, la làpida va iniciar un periple intern que la va portar a estar emplaçada en diversos indrets del monestir.