Els Punts i les Oficines Joves de la Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil atenen més de mig milió de consultes el 2019. L'oferta educativa i la cerca de feina acaparen gairebé la meitat de les consultes realitzades

Per Ràdio Balaguer
442 visites
B0E61F1F6Ff9E4F89Ac055A9F9Bdc5C6Jovesdelaxarxanacionaldemancipacijuvenil

Les Oficines Joves de la Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil (XNEJ) i els Punts d'Informació Juvenil van atendre durant l'any 2019 més de mig milió de consultes.

Segons les dades recollides per la Direcció General de Joventut, als 223 Punts d'Informació Juvenil (PIJ) i a les 44 Oficines Joves (OJ) s'han atès un total de 412.366 joves i s'han realitzat 534.350 consultes.

Per demarcacions territorials, la distribució és la següent:

 

Demarcació

Serveis d'informació, orientació i assessorament juvenil (SIOAJ)

Consultes

Usuaris

Barcelona

146 PIJ i 15 OJ

303.898

235.569

Girona

25 PIJ i 8 OJ

110.734

88.928

Lleida, Alt Pirineu i Aran

9 PIJ i 11 OJ

43.705

33.862

Tarragona

25 PIJ i 6 OJ

61.100

43.731

Terres de l'Ebre

18 PIJ i 4 OJ

14.913

10.276

TOTAL

223 PIJ i 44 OJ

534.350

412.366

 

L'oferta educativa i formativa ha continuat sent la temàtica més consultada pels joves a la XNEJ el 2019, amb un 27,4% del conjunt de les consultes. La segona qüestió més sol·licitada durant l'any passat està relacionada amb el mercat de treball i les oportunitats laborals, amb un 17,51% de consultes, que estan relacionades amb l'orientació i assessorament en l'àmbit general del treball i sobre el programa concret de la Garantia Juvenil, que per tercer any ha estat recollit de manera específica pel registre de la XNEJ amb les referents d'ocupació juvenil.

Les dades de la Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil indiquen les activitats d'educació en el lleure i recreatives com la següent temàtica en nombre de consultes, amb un 15,15%, seguida de les qüestions de salut (13,2%), cohesió social (5,71%), cultura (5,24%), participació (5,08%), habitatge (4,94%), mobilitat, solidaritat i relacions internacionals (1,98%), turisme (1,75%), tecnologies de la informació i la comunicació (1,34%) i medi ambient i consum (0,69%).

La Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil no només actua com una eina d'atenció, informació i assessorament a les persones joves, sinó també com un instrument al servei de les administracions i dels professionals del món local.

En aquest sentit, des de la Direcció General de Joventut es posa de relleu que la XNEJ constitueix una veritable xarxa de xarxes territorials que, més enllà d'aglutinar recursos i serveis per a l'emancipació dels i les joves, contribueix a l'impuls i al desplegament territorialitzat dels programes de joventut i reforça, d'aquesta manera, la capil·laritat de les polítiques públiques adreçades al jovent català.

Perfil d'usuari: jove menor de 20 anys cursant estudis

En relació amb el perfil d'usuari dels Punts d'Informació Juvenil i les Oficines Joves, un 49,25% han estat nois i un 50,75%, noies*.

Pel que fa a les edats, els menors de 16 anys van ser el col·lectiu amb més consultes, amb el 41,08% de les consultes. El segueixen els inclosos en la franja de 16 a 20 anys (25,52%), seguits dels joves entre 21 i 25 anys (11,09%), entre 26 i 29 (5,30%), i 30 i 35 anys (4,29%). Finalment, un 12,72% de persones de més de 35 anys també van fer ús del servei per a qüestions relacionades amb la joventut.

D'acord amb el nivell d'estudis, els usuaris de la XNEJ van ser majoritàriament joves estudiants que cursaven ESO (36,54%). Un 9,93% cursaven estudis post-obligatoris i un 2,52% tenien estudis universitaris.

Respecte a la llengua utilitzada en la consulta, el 84,99% va utilitzar el català, el 13,97% el castellà, el 0,51% l'aranès, i el 0'26% altres llengües.

Finalment, de les consultes fetes a la XNEJ, el 62,23% es va fer presencialment als mateixos punts d'atenció personalitzada de l'OJ o PIJ, el 27,48% en els desplaçaments d'informadors/es juvenils a centres educatius i altres espais joves, el 3,33% per via telefònica i el  3,23% per correu electrònic, mentre que el 3,73% restant van ser fetes a través de les xarxes socials, blocs, fòrums i altres canals digitals.

 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar