Es presenta el projecte per a crear una ruta cicloturística al corredor de la línia Lleida – la Pobla

Per Ràdio Balaguer
2843 visites
864F073Cf26F1Ab9A1Fb082Eea7769E0Cicloturismegencat

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha presentat avui en el si de la Comissió de seguiment del servei de transports de passatgers Lleida - La Pobla - Esterri d'Àneu l'estudi de viabilitat i traçat que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat per a crear la via cicloturística Lleida-la Pobla, Ruta dels Llacs, en el corredor del ferrocarril entre Lleida i la Pobla i amb connexions amb la línia d'FGC.

Aquesta ruta s'emmarca en la xarxa de vies cicloturístiques que està desplegant el Departament de Territori i Sostenibilitat per potenciar el cicloturisme, activitat que combina pràctica esportiva i turisme i que té un important potencial econòmic.

La iniciativa representa un nou model de mobilitat que combina la bicicleta i el tren i permetrà dinamitzar la línia Lleida – la Pobla, alhora que posar en valor el territori de les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà. La Ruta dels Llacs que connectarà amb la Intercatalunya, (Lleida – Girona), tindrà una longitud de 125 quilòmetres, dels quals 98 seran ciclables i 25 es faran en tren. En total, la inversió estimada és de prop de 4 MEUR.

La ruta transcorrerà per 13 municipis i en el seu traçat s'aprofitaran principalment camins de servei de la línia del ferrocarril, trams de vies verdes o camins pedalables ja existents o en projecte, així com camins rurals o forestals i carreteres locals.

En alguns àmbits del recorregut, caldrà executar nova infraestructura per donar-li continuïtat.

El traçat es pot dividir en tres itineraris:

Lleida – Sant Llorenç de Montgai per Balaguer: 52 km ciclables. S'inicia a l'estació de ferrocarril de Lleida-Pirineus, segueix fins al parc de la Mitjana, on creua el riu Segre i discorre pel camí de servei d'FGC fins a Alcoletge. En aquest primer tram, coincideix amb la ruta cicloturística Intercalunya, que entrarà en servei pròximament.

Connecta les poblacions amb estació d'FGC pel marge dret de la línia ferroviària fins a Balaguer. En aquest àmbit, torna a creuar el Segre, per resseguir un tram de la C-12 i de l'LV-9047, on caldrà una intervenció per encaixar la via ciclable. En aquest itinerari, s'ubica el pantà de Sant Llorenç de Montgai. Es calcula que aquest recorregut en bicicleta pot ser d'unes 3,5 hores.

Sant Llorenç de Montgai – Cellers: 27 km. Aquest és un tram d'orografia força complicada, motiu pel qual es recomana dur a terme aquest itinerari en tren. En aquest entorn, es troben el pantà de Camarasa i la Noguera Pallaresa.

Cellers – la Pobla de Segur per Tremp: 46 km ciclables. A Cellers, cal connectar l'estació del ferrocarril amb el camí existent al marge dret de la C-13 i que s'hi doni continuïtat al llarg de 2,5 quilòmetres fins a Guàrdia de Tremp. Entre aquest punt i Palau de Noguera, la ruta discorre resseguint la línia del tren i es proposen dues actuacions per donar major continuïtat a la ruta. En aquest itinerari, se situen els pantans de Terradets i de Talarn.

D'altra banda, des de Cellers, es podrà connectar amb el congost de Terradets, que dona accés a un espai singular.

En aquest itinerari, quan estigui tota l'actuació completada, hi haurà dues possibilitats de connexió entre Cellers i la Pobla: una per Aramunt (de 36 quilòmetres i prop de 2,5 hores de trajecte en bici) i una altra per Salàs de Pallars (30 quilòmetres i una durada de 2 hores).

Aquesta ruta es desenvoluparà en tres fases:

Senyalització de trams existents: Lleida – Balaguer i Salars – la Pobla de Segur. En servei l'estiu vinent.

Actuacions de continuïtat en el tram des de la sortida de Balaguer cap a Sant Llorenç de Montgai, entre Cellers i Tremp; i Tremp i la Pobla de Segur. En aquesta fase, s'utilitzarà l'alternativa per Aramunt fins a la Pobla de Segur existent per l'est del pantà de Talarn. En servei entre 2019 i 2020.

Es duran a terme la resta d'actuacions, com la formació d'un tram de via ciclista entre Tremp i Salàs de Pallars, per l'oest del pantà de Talarn que, juntament amb la via verda que ja existeix entre Salàs i la Pobla de Segur, conformarà un trajecte més directe i de menor dificultat. A més, aquest recorregut, juntament amb el del costat est permetrà tancar una anella a l'entorn de l'embassament. En servei entre el 2020 i el 2021.

 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar