L'aFFaC demana revisar l'ús de les mascaretes a les escoles per l''impacte en l'aprenentatge' i en la 'salut emocional'. L'aFFaC insta Educació a no renovar els concerts als centres amb sobreoferta i xifra en 16.000 les places sobrants
Les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC) demanen al Departament d'Educació que revisi l'ús de les mascaretes als centres eductius, on són obligatòries a partir dels 6 anys, i que "les elimini en la mesura del possible". En una roda de premsa, la presidenta de l'aFFaC, Belén Tascón, ha advertit que aquesta mesura de la covid-19 afecta la "salut emocional i física" dels infants i que té un l'"impacte en l'aprenentatge, sobretot en les etapes més primerenques". L'aFFaC també ha criticat la modificació del decret llei per cedir les dades de vacunació a les direccions dels centres perquè considera que pot generar "situacions de discriminació" entre els alumnes vacunats i els que no ho estan.
L'aFFaC creu que la cessió de dades de vacunació als centres educatius implica crear un "registre administratiu" de les persones que estan vacunades, ha afirmat Tascón en una roda de premsa aquest dimarts sobre l'inici de curs. L'entitat defensa que les dades sanitàries, extremadament sensibles, només poden estar en mans de Salut i alerta que "qualsevol transferència intencionada o accidental pot posar en perill el dret fonamental de la privacitat".
Segons l'aFFaC, utilitzar aquestes dades per aplicar mesures diferenciades en un mateix grup "pot provocar que s'assenyali i s'estigmatitzi" els alumnes que no han estat vacunats, decisió que depèn sobretot de les famílies més que dels menors, han recalcat. Per això les associacions demanen a Educació que busqui altres mecanismes per gestionar els contactes quan en un grup classe hi hagi un alumne positiu de covid-19.
D'altra banda demanen a Educació que no renovi de forma automàtica els concerts "que no tenen demanda i que no es poden justificar per necessitats d'escolarització", als quals s'han referit com a "concerts educatius ociosos". Segons dades presentades per l'aFFaC en roda de premsa, el curs passat van sobrar 16.346 places a les escoles concertades -334.511 places ofertades i 318.165 alumnes matriculats- i que s'han hagut de tornar a oferir aquest curs. La presidenta, Belén Tascón, alerta que aquesta sobreoferta provoca que es tanquin grups de la pública. L'aFFaC creu que les dades del departament de l'inici de curs són parcials o "enganyoses" i critica la manca de planificació en FP.
Una de les principals accions de l'aFFaC aquest curs serà una campanya contra els "concerts educatius ociosos", amb la vista posada en el moment en què s'hagin de renovar, previsiblement el març, han explicat portaveus de l'entitat aquest dimarts. "El que volem és que Educació no doti de concerts aquells centres privats que no necessitem. Si el sistema no necessita aquestes places privades concertades per prestar el servei el que ha de fer, d'acord amb les necessitats d'escolarització, és disminuir aquests concerts", ha afirmat la directora de l'aFFaC, Lidón Gasull.
L'entitat denuncia que aquests concerts "ociosos" doten la xarxa privada concertada d'una "sobreoferta que, tot i ser innecessària, hipoteca el Departament durant els 4 i 6 anys de vigència obligatòria". Segons la federació, Educació utilitza aquesta situació com a "pretext" per "traslladar a la xarxa pública tots els tancaments de grups que la llei no permet fer als centres amb concert educatiu". L'aFFaC repta Educació a demostrar amb la renovació dels concerts que "la seva prioritat és dotar la xarxa pública de tots els recursos necessaris".
L'entitat critica algunes de les dades presentades pel departament sobre l'inici de curs per contenir "errors", "inexactituds" o generar "confusions". L'aFFaC lamenta que Educació faciliti les dades d'alumnes en la previsió de matrícula, amb una reducció a infantil, primària i secundària, però no la del nombre de grups classe. Per a l'entitat, aquesta dada és "determinant per conèixer la ràtio prevista" del curs i acusa el departament de voler "amagar" que "no ha pres mesures per abaixar-la" de forma generalitzada.
Sobre la dotació de plantilles, l'aFFaC sosté que com a màxim hi hauria 6.960 reforços extra que es mantindrien aquest curs, 1.200 menys dels que assegura el departament. Segons l'entitat, Educació "estaria fent passar per extraordinària la plantilla ordinària recollida ja al pressupost 2020". Les associacions també veuen "ball de dades" en els centres públics nous. L'entitat argumenta que, dels 21 centres anunciats com a nous pel departament, n'hi ha almenys 12 que no ho serien, ja que són fruit d'una fusió de centres o bé són escoles que ja existien i que han incorporat la secundària.
Pel que fa a la formació professional (FP), que aquest curs ha tingut molta demanda, l'aFFaC lamenta la manca de places pels estudis més sol·licitats, com d'auxiliar d'infermeria, i carrega contra l"estratègia improvisada" del departament de derivar els alumnes sense plaça presencial a l'Institut Obert de Catalunya (IOC), d'ensenyament en línia.
ACN