L’IEI presenta el llibre que reconstrueix la tasca del mestre Jacint Pallejà a l’Escola de Nens d’Os de Balaguer del 1931 al 1935
‘Un regal d’aquells...’ reivindica la feina d’aquest docent innovador, membre del Grup Batec, en plena renovació pedagògica dels anys trenta
L’Aula Magna de l’Institut d’Estudis Ilerdencs ha acollit aquest dilluns la presentació d’‘Un regal d’aquells...’, un llibre de Joan Fortuny i Fernando Jiménez publicat en el marc del centenari del Grup Batec i vinculat al projecte del Museu d'Educació de Catalunya.
L’acte ha comptat amb la participació de la vicepresidenta de l’IEI i alcaldessa d’Os de Balaguer, Estefania Rufach; del president de la Societat Catalana de Pedagogia-Institut d’Estudis Catalans, Josep Serentill, i els autors. L’obra és fruit de la col·laboració entre l’Ajuntament d’Os de Balaguer, la Societat Catalana de Pedagogia, la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana i l’Institut d’Estudis Ilerdencs.
El llibre s’emmarca en el moviment de renovació pedagògica nascut als anys trenta, quan el Grup Batec —un col·lectiu de mestres pioners— va impulsar pràctiques educatives inspirades en l’Escola Nova i, en alguns casos, en les tècniques del mestre i pedagog francès Célestin Freinet. L’ús del text lliure, la impremta escolar o l’intercanvi entre escoles, elements centrals de la metodologia Freinet, van transformar el panorama educatiu català d’aquell moment.
Entre els membres més actius del grup destacava Jacint Pallejà i Santclement, mestre de l’Escola de Nens d’Os de Balaguer entre 1931 i 1935. Al llarg d’aquests anys, Pallejà va impulsar un profund canvi metodològic amb l’objectiu de crear un entorn educatiu obert, creatiu i segur, on els infants poguessin expressar-se en llibertat i desenvolupar plenament les seves capacitats.
‘Un regal d’aquells...’ reconstrueix la tasca de Pallejà a partir del seu testimoni directe, dels exemplars recuperats de la revista escolar ‘Albada’ i de nombrosos diaris i materials pedagògics de l’època. El resultat és una aproximació al sistema educatiu de l’època que va transformar la vida dels seus alumnes i que va esdevenir, tal com apunta el títol, un autèntic “regal” que perdura en la memòria col·lectiva.