Malestar del Gremi de la Pagesia per 'l'incompliment' dels acords que van fer aturar les mobilitzacions del febrer. El Departament defensa que s'està treballant en tots els àmbits, però els pagesos diuen que estan 'igual que abans'

Per Ràdio Balaguer
190 visites
8C463234Fe1E84F5B0B6C10Ef5145150194Bbc7203D04335A030Fa87Fa9Db047

Representants del Gremi de la Pagesia, el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, i els màxims responsables de cada àrea s'han reunit aquet dimecres a Vic. Quan fa sis mesos dels acords que van servir per desconvocar les mobilitzacions previstes al febrer, els pagesos constaten "incompliment" i descriuen que el malestar és "palpable" entre el sector. Les conseqüències de la fauna salvatge és una de les qüestions que més els preocupa. El Departament defensa que s'està treballant en gairebé tots els punts de l'acord, com el pla de xoc del conill o la de desburocratització. Amb tot, el Gremi diu que se sent "igual que abans". Un centenar d'agremiats s'ha concentrat a les portes de la reunió amb pancartes per donar suport als seus companys.

La reunió entre representants del Gremi de la Pagesia i el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, s'ha allargat durant més de quatre hores. Des del Gremi, Jordi Llobera ha explicat que ha estat una reunió "de grisos". El pagès ha dit que es estan contents amb els interlocutors polítics "per la seva pro activitat al sector", però ha lamentat que "ells mateixos reconeixen que la maquinària burocràtica és tan gran que els absorbeix". I ha afegit que, a més, tenen poc suport dels altres departaments. "Ells mateixos reconeixen que estan una mica desemparats per poder acontentar el sector primari amb totes les seves demandes i necessitats". Llobera ha assenyalat que des del Gremi reconeixen que el Departament "ha fet un esforç, però molts dels tràmits estan en curs". Els pagesos reconeixen que després de sis mesos el diàleg és "fluid", "però terrenalment no hi ha canvis substancials".

Amb tot, reconeixen canvis en els controls cinegètics que tant els preocupen, però alerten que són "insuficients". Com per exemple el cas de Rocacorba, al Gironès, on es van donar permisos als pagesos per ajudar a disminuir la població de senglar. "Hi ha hagut un bon funcionament, però només s'ha deixat una setmana per fer els controls", ha lamentat Llobera. En aquest sentit, ha explicat que li han demanat al conseller Ordeig que aquest control pugui ser tot l'any. "Ell hi ha accedit. Veurem si això tira endavant i pot ser efectiu ja des d'avui a la tarda", ha explicat el portaveu.

La gestió i les conseqüències que té la fauna cinegètica per als pagesos és un dels temes cabdals, però també ho són la gestió de l'aigua o la reducció de la burocràcia. A més, durant la reunió, Gremi i Departament s'han encallat amb la qüestió de la gestió de la tuberculosi bovina. "Hi ha moltes PCRs que són falses, i l'administració no es pot agafar a aquest fals positiu per prendre la decisió de fer un buit sanitari", ha assenyalat. Els pagesos tampoc entenen que es pugui trigar un mes a matar animals contagiats "per traves administratives". "Quan se sap que el focus de la tuberculosi ve de la fauna cinegètica. Nosaltres no podem pagar més plats trencats", ha resolt el portaveu.

Jordi Llobera ha defensat que el sector està "unit" i faran "el que faci falta" per defensar-lo i per defensar la sobirania alimentària i els consumidors. El Gremi no descarta noves mobilitzacions a curt termini si els acords no es van materialitzant, si bé no han fixat cap data per a una nova protesta. Amb tot, el proper 13 d'agost hi ha programades concentracions a Girona i Solsona que han fet altres sindicats i ells hi donaran suport.

El conseller surt a rebre els agremiats que hi havia fora

Un cop acabada la reunió, el conseller Ordeig ha sortit fora de l'edifici on es mantenia la trobada per adreçar unes paraules als agremiats que hi havia concentrats. El màxim responsable del Departament ha agraït als pagesos la feina que fan, "tots estem al mateix vaixell". També ha aprofitat per demanar-los "paciència". "Hi ha temes que els hem fet, però que s'hauran de fer més, i d'altres que en les pròximes setmanes els haurem de concretar", ha explicat. La situació s'ha tornat tensa quan alguns agremiats han llançat dos caps de bestiar per terra, i el conseller i la resta de directors generals ha abandonat l'encontre. Al setembre hi ha prevista una nova reunió.

En un comunicat, el Departament defensa que ha complert vuit dels disset punts que es van acordar per escrit en el document comú entre el Govern i el Gremi. En són un exemple els ajuts al sector apícola o el pla de xoc contra el conill. El comunicat afegeix hi ha vuit punts més que estan en fase de resoldre's. Un punt no s'ha pogut tirar endavant per motius aliens a les competències del Departament. Per Agricultura, s'ha fet "un pas endavant", i el compromís és "seguir avançant". "No ens podem permetre que cap pagès es vegi abocat a plegar", afegeixen.

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar