Rosa Pujol destaca la internacionalització de l'oferta turística de Lleida com un dels objectius del patronat per a aquesta legislatura en la presentació de la jornada destinada a millorar la comercialització al mercat britànic
La vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, ha explicat que la internacionalització de l'oferta turística de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida és un dels objectius del Patronat per a aquesta nova legislatura "com un sector estratègic en el conjunt del nostre territori i que esdevé cabdal a les zones de muntanya, on representa una part important de la seva economia". Pujol també ha destacat la qualitat de l'oferta turística del conjunt del territori, que té diferents reconeixements internacionals i el segell de la UNESCO "que ens situen com una destinació turística de primer nivell que pot competir en igualtat de condicions amb les millors destinacions del món en matèria de natura, turisme actiu i patrimoni cultural, entre d'altres".
La vicepresidenta del Patronat ha fet aquestes declaracions en la presentació de la jornada tècnica que ha tingut lloc aquest dilluns al matí a la sala d'actes de la Diputació de Lleida destinada a millorar la comercialització de l'oferta turística al mercat britànic, organitzada pel Patronat de Turisme i l'Agència Catalana de Turisme. La jornada ha comptat amb la participació del director del Centre de Promoció Turística de Catalunya al Regne Unit i Irlanda, Aicard Guinovart, i de Helen Nelson, responsable de producte de Ramblers Walking Holidays, un dels turoperadors més importants a escala europea que ofereix paquets de senderisme i viatges a peu combinats amb natura i cultura per a tots els públics, com també del cap de promoció i màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre.
La jornada ha despertat un gran interès entre el sector turístic, que s'ha traduït en una assistència per sobre de la setantena de persones procedents de les diferents comarques del Pirineu i les Terres de Lleida, com també d'altres que han vingut d'altres indrets de Catalunya per formar part de la marca Actiu-Natura i Senderisme de l'Agència Catalana de Turisme, amb la qual s'ha organitzat la sessió.
Juli Alegre, cap de promoció i màrqueting del Patronat, ha explicat que aquesta jornada és una continuació de la sessió de treball que es va fer al maig del 2018 a Sort per posicionar també l'oferta de turisme actiu al mercat britànic. "Les dues jornades evidencien l'interès del Patronat de Turisme per captar cada vegada més quota de mercat internacional, en aquest cas del mercat britànic."
Alegre s'ha referit al balanç turístic de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida l'any 2018, que va tancar amb el millor resultat de la història quant al nombre de viatgers i de pernoctacions. També el turisme estranger es va situar l'any 2018 amb el millor resultat de tots els temps pel que fa a la xifra de viatgers. Davant aquests bons resultats Alegre s'ha mostrat convençut de poder tancar aquest any 2019 amb unes xifres molt similars a les del 2018, com també les d'aquest estiu en termes similars a les de l'any passat. El primer lloc del rànquing de viatgers estrangers l'ocupa el mercat francès amb un 42 % dels viatgers i de les pernoctacions. En segon lloc se situa el mercat britànic, amb un 9 % pràcticament i en termes molt similars als turistes procedents dels Països Baixos i d'Alemanya, ha conclòs Juli Alegre.
Radiografia del mercat britànic
Aicard Guinovart, director del Centre de Promoció Turística de Catalunya al Regne Unit i Irlanda, ha començat la seva intervenció manifestant que avui "és un dia trist per a tots aquells qui venim del sector turístic per l'anunci de la fallida del turoperador Thomas Cook, que va fundar la companyia l'any 1841 i es va convertir en el primer operador turístic del Món. Fins ahir —ha dit Guinovart— Thomas Cook tenia 19 milions de clients i 22.000 empleats arreu del món i treballava amb 16 països. A Catalunya aquest estiu han portat 55.000 turistes amb 14 vols a la setmana a Reus i 4 vols a la setmana a Girona en temporada alta a l'estiu. Ara això s'ha acabat".
A la jornada s'ha de posat de manifest que la fallida del turoperador Thomas Cook no tindrà afectació directa als vols d'hivern a l'aeroport de Lleida-Alguaire, que des de fa 8 anys manté connexió amb la Gran Bretanya per mitjà del turoperador britànic Neilson, atès que aquest treballa de forma independent.
En referència a Ramblers Walking Holidays, que participava a la jornada, el representant del CPT ha dit que "es tracta d'un turoperador que està especialitzat en un producte i amb turoperadors d'aquestes característiques són amb els que hauríem de poder treballar més perquè ens ajudaran a desenvolupar aquest segment". Ramblers Walking Holidays és un dels turoperadors més importants a escala europea que ofereix paquets de senderisme i viatges a peu combinats amb natura i cultura per a tots els públics.
A continuació ha fet una radiografia del sector turístic britànic, que té 67 milions d'habitants, dels quals l'any 2018 uns 2,1 milions van visitar Catalunya.
Guinovart també s'ha referit al Brexit fent una exposició de la situació política del país fins a dia d'avui després del referèndum del 2016, en el qual un 51 % del cens electoral va votar a favor que el Regne Unit sortís de la Unió Europea. Guinovart ha manifestat que el Brexit genera força incertesa en el sector turístic britànic pel que fa a nivell de reserves i també per l'evolució de la lliura respecte a l'euro. Si ells tenen un menor poder adquisitiu pel Brexit, les seves sortides de vacances es poden veure afectades tant per la tipologia de viatges que faran com pels desplaçaments que tenen previstos de fer.
Potenciar l'autenticitat del territori amb els valors del turisme responsable i sostenible
Helen Nelson, responsable de producte de Ramblers Walking Holidays, ha fet una sessió pràctica i molt interactiva amb el públic present a la sala en què ha tractat sobre les principals necessitats que tenen els turoperadors i com fer màrqueting encarat a captar els turoperadors.
Entre les recomanacions de Helen Nelson destaca el potenciar l'autenticitat del territori posant el focus clar cap al turisme sostenible i responsable. També s'ha referit a la necessitat de disposar d'un producte preparat, adaptat i orientat per aquest mercat i ha explicat que algunes de les principals tendències turístiques del mercat britànic estan centrades en l'oferta d'activitats de turisme actiu, les ofertes vinculades amb el turisme de natura i amb les activitats experiencials, úniques i singulars, com ara la gastronomia, la festa del foc i les festes del vi, entre d'altres.
La seva intervenció també ha servit per conèixer millor el perfil del turista britànic a l'hora de triar una destinació turística de cara a les seves vacances.
Helen Nelson, juntament amb el responsable del CPT del centre de Catalunya al Regne Unit i Irlanda, han participat aquest cap de setmana, abans de la celebració de la jornada tècnica, d'un viatge de familiarització per diferents indrets de les comarques de Lleida per tal de conèixer de forma directa i de primera mà una petita part de l'oferta turística lleidatana, tot visitant el romànic de la Vall de Boí i el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, el monestir de Vallbona de les Monges, el celler del Castell del Remei i la ciutat de Lleida amb el Turó de la Seu Vella i el centre històric, entre d'altres elements principals.