S'aixequen les barreres de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 i la C-33 després de dècades de pagament de peatges a Catalunya. Membres de la plataforma RESCAP-2 celebren a les Borges Blanques l'alliberament del peatge

Per Ràdio Balaguer
418 visites
Dbd2Cb70Bda07C83C294Bf872829A434Plataformarescap2Fotoacn

Les barreres de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 i C-33 s'han aixecat a partir de les vuit del vespre d'aquest dimarts 31 d'agost del 2021, quatre hores abans de la data en què expiraven les concessions de les empreses que les gestionen. D'aquesta manera s'ha acabat amb un cicle de dècades en què els conductors del país han hagut de pagar per accedir a les vies de circulació ràpida. Els primers peatges a aixecar barreres han estat els de la Jonquera i la Roca del Vallès, i de forma progressiva s'hi han anat afegint la resta. Amb tot, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha recordat aquesta mateixa tarda, també des de la Roca, que caldrà estudiar fórmules per al manteniment de les vies.

De la seva banda, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat que l'Estat hauria de demanar perdó per "l'espoli" de 50 anys de peatges a les autopistes de Catalunya. "Avui no venim a donar gràcies a l'Estat. És l'Estat qui hauria de demanar perdó per l'espoli de 50 anys sense construir cap alternativa ni autovia gratuïta", ha afirmat Puigneró aquest dimarts des del peatge de la Roca de l'AP-7, just quan coincidia amb l'aixecada de les barreres de pagament.

"Avui hem conegut de boca de la ministra la dimensió d'aquest espoli: 752 MEUR anuals", ha apuntat el vicepresident, que ha anunciat que demà dimecres plantarà la titular de Transports, Raquel Sánchez, en la inauguració de l'enllaç entre l'A-2 i l'AP-7.

A la demarcació de Lleida, membres de la plataforma RESCAP-2, que aglutina entitats i partits de les Garrigues i la Conca de Barberà, han celebrat l'aixecament del peatge de l'AP-2 a l'alçada de les Borges Blanques. L'entitat que fa 9 anys que reivindica l'alliberament de l'autopista ha congregat una trentena de persones i s'ha viscut amb satisfacció el moment en que han accedit a la via els primers usuaris sense haver de pagar. Ara, des de l'entitat es reclama la millora de la via alliberada amb la creació de nous accessos, concretament a Juneda – Castelldans i a Artesa de Lleida – Puigverd. Així mateix, també s'ha fet una crida a millorar el transport públic a les Garrigues per reduir la sinistralitat a l'N-240.

A banda de reclamar la creació de nous accessos a l'AP-2 per fer la una via més permeable entre Lleida i les Borges Blanques, la Plataforma considera que la construcció de les rotondes de Juneda promeses per l'Estat, i que s'han reclamat històricament des del territori, han de ser una prioritat en els pressupostos estatals de l'any 2022.

L'entitat no comparteix la posició de l'equip de govern de les Borges Blanques, que insisteix en el desdoblament de l'N-240 entre Lleida i la capital de les Garrigues, malgrat l'alliberament del peatge. Lamenten que es continuï reclamant la construcció d'aquesta "autovia" sense veure amb quina fluïdesa i intensitat quedarà el trànsit de l'N-240 ni esperar els resultats de l'estudi de mobilitat que ha encomanat el ministeri, del qual se n'esperen dades objectives sobre les necessitats reals de mobilitat a la zona.

L'acte de celebració de l'aixecament del peatge també ha volgut servir per reivindicar la millora del transport públic a les Garrigues, tant per reduir la sinistralitat de l'N-240 així com a mesura de sostenibilitat amb motiu de l'emergència climàtica. En concret, l'entitat ha demanat a la Generalitat la posada en funcionament del bus exprés entre les Borges Blanques i Lleida, anunciat fa set anys, i també la implementació immediata de la xarxa Rodalies Lleida i que aquesta inclogui el corredor Lleida-Montblanc.

La gratuïtat dels peatges no ha suposat un "efecte crida" a les carreteres catalanes, segons ha assegurat la Direcció General de Trànsit (DGT). Les dades d'aquest dimecres són les habituals per un dia d'inicis de setembre i els tècnics no han registrat retencions destacables, ni a les carreteres alliberades ni a les secundàries. La velocitat també s'ha mantingut constant respecte a aquest dimarts, la qual cosa indica que no hi ha hagut més vehicles a les vies alliberades. Amb tot, la mobilitat s'ha situat un 9% per sota dels nivells registrats en el mateix dia de 2019.

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar