Salut obrirà dilluns la vacunació contra la grip a tota la població que ho desitgi. La grip es manté en un nivell baix, però es preveu que assoleixi el nivell moderat d’aquí a uns quinze dies

Per Ràdio Balaguer
5 visites

El Departament fa una crida a vacunar-se abans que arribi el pic de circulació del virus

Cartell Vacunacio Grip

 

La incidència de la grip ha començat a créixer abans del que és habitual i la tendència continua a l’alça, de manera més marcada que en temporades anteriors, tant en població pediàtrica com en adults, segons dades del Sistema de Vigilància de les Infeccions a Catalunya (SIVIC). Actualment, amb dades de la setmana del 17 al 23 de novembre, la incidència és de 81 casos per cada 100.000 habitants, un nivell baix però amb previsió de superar el nivell moderat en dues setmanes. També s’observa un increment en la circulació del virus respiratori sincitial (VRS), si bé encara es manté en nivell basal.

Davant d’aquesta situació, i amb l’objectiu d’ampliar la protecció de la població, el Departament de Salut obrirà aquest dilluns, 1 de desembre, la vacunació contra la grip a totes les persones que desitgin vacunar-se i que no formin part dels grups de risc inclosos en les recomanacions. Cal recordar que la vacunació contra la COVID-19, tal com s’ha consensuat a escala estatal, no es recomana a persones no incloses en les recomanacions en aquests moments.

Crida a vacunar-se com més aviat millor

El Departament de Salut insta especialment les persones dels col·lectius recomanats —persones a partir de 60 anys, infants d’entre 6 i 59 mesos, embarassades, professionals sanitaris i personal essencial, i persones amb condicions de risc— a vacunar-se abans que la grip arribi al seu pic epidèmic. La vacuna és la millor eina per prevenir complicacions greus i evitar hospitalitzacions, especialment en les persones més vulnerables.

Per demanar dia i hora per a les vacunes, cal fer-ho preferentment a través de La Meva Salut, a l’apartat ‘Cites’, clicant ‘Cites i consultes d'atenció primària’ i triant l’opció ‘Vacunació’. La cita prèvia també es pot demanar al web citasalut.gencat.cat o directament al centre d’atenció primària (CAP) de referència.

Com a novetat, fins al 5 de desembre els centres d’atenció primària oferiran horari de vacunació sense cita prèvia per a les persones que no hagin pogut demanar hora. L’horari serà de dilluns a divendres, de 9.30 a 12.30 h i de 16.30 a 19.30 h. A més, diversos CAP ofereixen vacunació sense cita de 9.30 a 12.30 h. Es pot consultar el 061 per saber quin és el més proper. Amb aquesta mesura, es pretén facilitar la vacunació i fer-la més accessible a tothom que es vulgui vacunar.

Augment de la vacunació en aquesta campanya

Des del 22 de setembre, quan es va posar en marxa la campanya de vacunació sota el lema “Vacunar-se és estimar”, s’han vacunat 1.153.109 persones contra la grip, unes 168.000 més que en el mateix període de la temporada passada. Pel que fa a la COVID-19, 778.408 persones ja han rebut la vacuna adaptada a la variant LP8.1, 61.000 més que l’any anterior.

La manera com la població s’està vacunant és diversa:

  • 45% amb cita prèvia (a través de La Meva Salut o citasalut.gencat.cat)

  • 40% vacunació oportunista en visites als centres sanitaris per altres motius

  • 15% sense cita prèvia, aproximadament 2.500 vacunacions espontànies al dia als CAP de Catalunya

Les cobertures actuals de vacunació també superen les de l’any passat per aquestes dates, concretament en 4 punts:

  • 43% de vacunació de la grip en persones a partir dels 60 anys

  • 63,1% en persones a partir dels 80 anys

  • 35,1% en infants de 6 a 59 mesos

En el cas de la COVID-19, les cobertures són del 33% en persones a partir dels 60 anys i del 52,2% en persones a partir dels 80 anys.

Ús de les mascaretes

A mesura que sigui necessari, d’acord amb la incidència setmanal de grip i els llindars de risc establerts, el Departament de Salut recomanarà les mesures protocol·litzades en centres sanitaris i per a la població. Actualment, la incidència es manté en nivell baix però ascendent, sense que les mascaretes siguin necessàries als centres sanitaris, tot i que cada centre pot decidir sobre el seu ús.

El Departament de Salut recomana l’ús de mascareta si es tenen símptomes respiratoris (tos, esternuts, rinitis) i, especialment, si es preveu estar en contacte amb persones vulnerables.

Circulació dels virus

Actualment, a Catalunya circulen dos subtipus de grip en proporció similar: A(H1N1)pdm09 i A(H3N2) variant K, tots dos inclosos a les vacunes administrades. Cal destacar que aquesta variant K s’ha detectat a tots els continents. A més, als països de l’hemisferi sud —on també hi circulava el mateix subclade K i que ja han superat el pic epidèmic i es troben ara en fase de descens— no s’ha observat una gravetat de la malaltia inusualment alta.

Per tant, tot i que el subclade K mostra una certa divergència respecte d’algunes vacunes de referència, no s’ha observat una major gravetat dels casos en cap país, i s’espera que la vacuna continuï proporcionant protecció contra les formes greus de la malaltia.

En una temporada típica, la grip causa una morbiditat substancial a la població europea, amb fins a 50 milions de casos simptomàtics i entre 15.000 i 70.000 morts anuals, afectant més greument les persones vulnerables, especialment si no estan vacunades.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar