Un total de 82.943 alumnes, 4.715 a Lleida, faran a partir d'aquest dimarts les proves d'avaluació de 6è de primària. Com a novetat, i per primera vegada en aquestes proves, els correctors podran corregir-les des d'una plataforma digital que facilita el p
Un total de 82.943 alumnes duran a terme, entre demà i dijous, les proves d'avaluació de 6è de primària. Unes proves que avaluen les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació primària al seu pas a l'etapa de secundària.
El grau d'assoliment es determina en els següents àmbits: competència comunicativa lingüística -en llengua catalana, castellana i estrangera i en aranès a l'Aran; competència matemàtica i de l'àrea de coneixement del medi natural.
Enguany, les proves de sisè d'educació primària presenten una novetat: per primera vegada, els correctors tenen el suport d'una plataforma digital que agilitza el procés de correcció. A l'edició anterior ja es va implementar aquesta metodologia per a la correcció de les preguntes tancades. En l'edició d'enguany, per primera vegada també s'implantarà en la correcció de les preguntes obertes i en les redaccions, on els correctors tenen el suport de l'esmentada plataforma tal com ja s'ha fet amb les proves de quart d'ESO.
L'avaluació de sisè té caràcter diagnòstic i no marca, en cap cas, la superació o no de l'etapa. El resultat de la prova no té efecte ni en l'avaluació final de l'alumnat, ni en la decissió de passar a l'ESO.
Els enunciats de les diferents proves es podran consultar a la web del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, un cop els alumnes les hagin realitzat: http://csda.gencat.cat/ca/.
La realització de les proves es durà a terme en tres dies: demà els alumnes s'avaluaran en les competències de llengua castellana i matemàtiques; el dimecres 5 de maig s'avaluaran la llengua catalana i llengua estrangera (anglès i/o francès); i el dijous 6 de maig es farà la prova de coneixement del medi natural i si s'escau, d'aranès.
L'alumnat prové de 2.268 centres educatius catalans, ja siguin públics, concertats o privats. La distribució d'alumnat en funció dels diferents serveis territorials és la següent:
|
Servei territorial |
Alumnes participants a la prova |
|
Consorci d'Educació de Barcelona |
13.713 |
|
Vallès Occidental |
11.414 |
|
Maresme-Vallès Oriental |
10.284 |
|
Baix Llobregat |
9.224 |
|
Barcelona Comarques |
9.320 |
|
Girona |
8.825 |
|
Tarragona |
7.536 |
|
Catalunya Central |
6.057 |
|
Lleida |
4.715 |
|
Terres de l'Ebre |
1.855 |
|
TOTAL |
82.943 |
Contingut de les proves
En les proves de competència en llengua catalana, llengua castellana i aranès, s'avalua la comprensió oral, la lectora i l'expressió escrita. Pel que fa a la comprensió oral es valoren els processos d'obtenció d'informació i interpretació; de la comprensió lectora, es valora l'obtenció d'informació, la interpretació d'aquesta i la reflexió; finalment de l'expressió escrita es valora la correcció lingüística, la competència discursiva i els aspectes formals.
Respecte la llengua estrangera, s'avaluen la comprensió lectora i la comprensió oral, en concret els processos d'obtenció d'informació i d'interpretació. En l'expressió escrita es mesura la competència discursiva i la correcció lingüística.
Pel que fa a la prova de competència matemàtica, es mesura la capacitat de comprendre, utilitzar i relacionar nombres; produir i interpretar diferents tipus d'informació matemàtica; aplicar coneixements sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat;, entendre i resoldre problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana; i justificar els resultats obtinguts.
Quant a la prova de competència associada a l'àrea de coneixement del medi natural avalua l'explicació de fenòmens naturals i aplicacions tecnològiques, el reconeixement dels aspectes principals de la investigació científica i la interpretació d'informació científica i tecnològica proporcionada en forma de dades i proves.