CCOO i UGT es mostren satisfets amb l'augment de l'SMI i defensen que la pujada del 5% 'no és una xifra capritxosa'. Els sindicats llancen una advertència als agricultors i recorden que l'increment ha d'arribar 'a tots els sectors'
La CGT creu que la pujada de l'SMI és "totalment insuficient" i demana un augment del 17%, fins als 1.264 euros. El sindicat reclama "polítiques valentes" en un context "d'empobriment i desprotecció" dels treballadors
Els sindicats es mostren satisfets amb l'augment de l'SMI i defensen que la pujada del 5% pactada amb el govern sense l'aval patronal "no és una xifra capritxosa". L'augment beneficiarà gairebé 305.000 persones a Catalunya, el 10,2% del total de persones que cotitzen, segons UGT. D'aquest total de persones beneficiàries, el 51% són dones. En una roda de premsa després de conèixer-se l'acord, les organitzacions sindicals han qualificat l'acord de "bona noticia" tot i que han lamentat que el pacte no hagi comptat amb l'aval de la patronal. CCOO ha detallat que la xifra pactada obeeix a l'increment que s'ha reflectit a l'enquesta de costos laborals del tercer trimestre i també a l'índex de cost laboral harmonitzat.
"No preteníem en cap moment que l'SMI s'apugés per sota", ha dit Mari Cruz Vicente, secretària confederal d'Acció Sindical de CCOO.
Alhora, UGT ha enviat una advertència al sector agrícola i ha recordat que l'increment ha d'arribar "a tots els sectors". Per això, s'ha mostrat partidari de crear un mecanisme per controlar que l'increment s'apliqui entre els agricultors on hi ha patronals que "són reticents" a apujar l'SMI.
Pel sindicat, l'acord és "coherent" ja que no s'entendria que els sous més baixos no tinguessin una pujada relacionada amb la de l'Ingrés Mínim Vital (IMV), les pensions mínimes, les contributives i no contributives. Les organitzacions sindicals han demanat una mesa per tractar la petició de la patronal d'indexar l'augment als contractes públics, després de la negativa del govern estatal a tractar-ho en aquesta negociació.
Des d'UGT de Catalunya han afegit que tot i que l'augment pactat beneficiarà a un nombre important de persones treballadores, s'ha de reivindicar un salari mínim de referència a Catalunya equivalent al 60% del salari mitjà del país, que en l'actualitat és de 1.372 euros mensuals.
"La situació de preus a l'alça i l'encariment del nivell de vida a Catalunya fan que el salari mínim interprofessional no sigui suficient", apunta el sindicat.
Per la seva banda la CGT creu que la pujada del salari mínim interprofessional (SMI) que han pactat aquest divendres el govern espanyol i els sindicats CCOO i UGT és "totalment insuficient". En un comunicat, el sindicat aposta per una pujada del 17%, fins als 1.264 euros mensuals i reclama "polítiques valentes" en un context "d'empobriment i desprotecció" dels treballadors. La CGT afegeix que, tenint en compte la inflació acumulada des del 2021, l'augment del 5% és "absolutament raquític" i assegura que ha rebut "amb sorpresa" que l'acord assolit amb els agents socials es presenti "com una victòria". Malgrat tot, el sindicat admet que "sempre" estarà a favor d'una pujada del salari mínim, "per petita que sigui".
La CGT xifra en un 18% la inflació acumulada en els últims tres anys i diu que hi ha un 12% de persones que es troben en la pobresa tot i tenir una feina.
Aquest divendres el govern espanyol i els sindicats han signat un acord per fixar la pujada de l'SMI en un 5%, fins a 1.134 euros mensuals en 14 pagues.