El 2019 el Síndic va atendre 32 queixes i 25 consultes a la comarca de la Noguera. El Síndic reivindica la garantia dels drets socials, la sostenibilitat i la defensa de les llibertats davant la vulnerabilitat creixent, el canvi climàtic i l'erosió de dre
El Síndic de Greuges ha detectat el 2019 un augment del nombre de situacions d'emergència en matèria d'habitatge així com un increment dels temps d'espera per a accedir a un pis social, des de la valoració favorable de la mesa d'emergència fins a l'assignació, que pot arribar fins a dos anys.
Per Rafael Ribó, la manca d'un part d'habitatge públic és la principal causa d'aquesta situació i per això demana un pacte nacional per a l'habitatge que permeti donar resposta ''efectiva'' a les més de 1.300 unitats de convivència que esperen accedir a recursos d'emergència.
És una de les conclusions de l'informe anual del 2019 que Ribó ha lliurat aquest dilluns al president del Parlament, Roger Torrent, acompanyat pels dos adjunts, Jaume Saura, i M. Jesús Larios.
Enguany, les queixes i les actuacions d'ofici entorn de la protecció de drets socials han tornat a constituir el bloc d'actuacions rebudes més nombrós, amb un 32% de les iniciades durant l'any. Tant en l'àmbit de l'educació, fonamentalment per queixes motivades per l'accés a centres i preinscripció, com en l'àmbit de la salut, per llistes d'espera i per qüestions relatives als drets i deures dels pacients, hi ha hagut un augment de queixes respecte de l'any anterior. L'increment més significatiu, però, ha estat el de les situacions d'emergència residencial, sovint amb infants afectats.
D'altra banda, les polítiques territorials, que inclouen medi ambient, urbanisme i mobilitat, suposen prop del 30% de les queixes iniciades al Síndic durant 2019. Al seu torn, els drets de persones consumidores representen al voltant del 10% de les queixes i més del 20% de les consultes rebudes durant aquest exercici.
A la comarca de la Noguera el Síndic ha atès 32 queixes i 25 consultes. La major part d'actuacions a la comarca han estat per l'administració pública, amb 10 queixes i 8 consultes, seguits per polítiques socials, amb 6 queixes i 8 consultes, majoritàriament per serveis socials i edicació. També destaquen les consultes sobre urbanismen i habitatge i sobre consum.
La majoria d'actuacions s'han dut a terme a Balaguer, amb 34, seguit de Castelló de Farfananya i Os de Balaguer amb 4 cadascun i Ponts amb 3.