El Govern incorporarà un tercer carril, barreres o separadors a 400 quilòmetres de carreteres per reduir accidents. A Lleida afectarà a més de 190 quilòmetres i carreteres com la C-14 entre Ponts i Oliana, i la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre
El Govern impulsa millores en 22 trams de carreteres per reduir els accidents mortals, especialment els frontals, que representen la meitat dels sinistres entre conductors. En els últims anys, els registres mostren un estancament de la sinistralitat, amb una vuitantena de morts l'any i un repunt dels xocs frontals. Després d'analitzar on i perquè es produeixen aquests xocs, el Departament de Territori ha traçat un pla per aplicar a més de 400 quilòmetres la metodologia 2 1, que consisteix a incorporar un tercer carril amb separació de sentits, per permetre avançaments segurs, barreres físiques o separadors. Amb un pressupost de 664 milions, l'executiu es proposa reduir el 20% de la sinistralitat actuant sobre el 7% de la xarxa.
"La velocitat és cabdal. Si volem reduir els accidents mortals que tenim cada any hem d'actuar sobre aquest tipus de carreteres, no en les que hi ha més accidents", ha detallat el director general d'Infraestructures de Mobilitat del Govern, David Prat. I és que, l'estudi elaborat pel Govern mostra que el 13% de la xarxa viària concentra el 34% dels accidents.
Les actuacions se centraran en 418 quilòmetres que concentren més sinistres frontals, que tenen calçada única, són d'alt nivell tècnic i, per tant, permeten elevades velocitats de circulació i per on passen més de 5.000 vehicles al dia.
Els accidents frontals tenen diverses causes, com ara un avançament mal efectuat, una pèrdua de control del vehicle que fa envair el sentit contrari o la falta d'atenció del conductor que també pot provocar que es desplaci de calçada sense adonar-se'n. Per aquest motiu, el pla '2 1' incorpora diferents actuacions com situar una barrera de contenció que separi els carrils contraris o ressaltar la línia contínua.
Pel que fa a la demarcació de Lleida es preveuen més de 190 quilòmetres i concretament a la comarca de la Noguera afectaria a carreteres com la C-14, entre Ponts i Oliana, i la C-26, entre Balaguer i Artesa de Segre.
Recordem d'altra banda que també una altra de les carreteres que podrien ser de tres carrils, 2 1, és la futura variant de la C-13 a Térmens, una opció que està sobre la taula com alternativa a la autovia que es reclama des del territori.
Les intervencions que s'han inclòs en el programa són:
Actuació Km
|
B-224. Sant Esteve Sesrovires - Piera |
11,4 |
|
C-12. Amposta - Lleida |
88,9 |
|
C-14. Alcover - Montblanc |
14,8 |
|
C-14. Ponts - Oliana |
11,8 |
|
C-15. Vilafranca del Penedès – la Pobla de Claramunt |
24,1 |
|
C-25D. Vic Connexió C-17 – C-25 |
1,7 |
|
C-26. Balaguer – Artesa de Segre |
22,1 |
|
C-31. Variant de Vilanova i la Geltrú |
8,4 |
|
C-35. La Roca- Hostalric |
23,2 |
|
C-37. Manlleu – la Vall d'en Bas |
22,8 |
|
C-37. Alcover - Valls |
5 |
|
C-51. El Vendrell – Vilardida |
22,3 |
|
C-55. Manresa – Súria |
13,6 |
|
C-55. Abrera – Monistrol de Montserrat |
16 |
|
C-59. Palau-solità i Plegamans – Caldes de Montbui |
8,6 |
|
C-63. Lloret de Mar - Vidreres |
11,5 |
|
C-65. Girona - Llagostera |
19,8 |
|
C-66. Besalú - Banyoles |
13,4 |
|
C-66. Girona - Palafrugell |
22,5 |
|
L-310. Tàrrega - Guissona |
18,6 |
|
L-311. Cervera - Guissona |
12,2 |
|
Total |
417,7 |