El nombre d'hipoteques sobre habitatges es desploma un 30,6% al maig. El descens és superior al de la mitjana de l'Estat, que va ser del 24%. A la demarcació de Lleida, es van signar un 22,8% menys d'hipoteques
El nombre d'hipoteques sobre habitatges a Catalunya es va desplomar un 30,6% al maig en comparació al mateix mes del 2022, segons les dades provisionals de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Concretament, es van constituir 5.759 hipoteques davant les 8.298 de l'any passat. Tot i així, es trenca la tendència de tres mesos consecutius de descensos i si es compara amb l'abril, es va registrar un increment del 28,6%. El descens del 30,6% anual és superior a la mitjana de l'Estat, on la signatura d'hipoteques va retrocedir un 24%, fins a les 33.398. Aquests descensos anuals es produeixen en un context de pujades de tipus d'interès. El tipus d'interès mig va ser del 3,15%, amb un augment d'1,34 punts respecte al mateix mes del 2022.
El termini mig de les hipoteques signades sobre habitatge és de 25 anys. El 38% del total es van constituir a tipus variable i el 62% a tipus fix.
D'altra banda, el capital prestat mig es va situar en els 922,8 milions d'euros, un 44,5% menys que al maig de l'any passat però un 32,2% més que a l'abril, segons l'INE. D'aquesta manera, l'import mitjà per préstec es va situar en els 160.235 euros, un 20% anual menys i una xifra superior a la mitjana espanyola, que va ser de 141.798 euros (-4,6%).
Caigudes superiors al 30% a les demarcacions de Barcelona i Girona
Per demarcacions, a la de Barcelona, on es van constituir la majoria d'hipoteques a Catalunya al maig, el descens va ser del 31,9%, fins a les 4.233 operacions. El capital prestat es va reduir fins als 728,5 milions d'euros, de manera que l'import mitjà per préstec es va situar en els 172.118 euros.
A les comarques de Girona és on es va produir el descens més pronunciat, fins al 36,2%. Concretament, es van constituir 617 hipoteques, amb un capital prestat de 90,4 milions d'euros. L'import mitjà es va situar en els 146.636 euros.
Pel que fa a la demarcació de Lleida, es van signar un 22,8% menys d'hipoteques, fins a les 223. Concretament, es van prestar 22,8 milions d'euros i l'import mitjà per préstec va ser de 102.659 euros.
Per últim, a les comarques de Tarragona, el descens va ser del 16,5%, fins a les 686. L'import prestat va ser de 80,8 milions d'euros i l'import mitjà es va situar en els 117.857 euros.
Tot i el descens, Catalunya és la segona comunitat on se signen més hipoteques
Per comunitats, les que van registrar més hipoteques constituïdes sobre habitatges al maig van ser Andalusia (7.111), Catalunya (5.759) i la Comunitat de Madrid (5.078); mentre que on es va prestar més capital va ser a la Comunitat de Madrid (1.080,8 milions), seguit de Catalunya (922,8 milions) i Andalusia (840,5 milions).
Quant a les comparacions amb el maig de l'any passat, només Cantàbria va registrar un creixement. El Principat d'Astúries es va mantenir (0,0%) mentre que la resta de comunitats van registrar descensos anuals, encapçalades per les Illes Canàries (-42,4%), Galícia (-36%) i les Illes Balears (-42,4%).