La Mercantil arrenca la temporada d’hivern-primavera amb teatre, música i noves propostes. El primer espectacle serà aquest proper cap de setmana amb Cosas que se olvidan fàcilmente

Per Ràdio Balaguer
74 visites
Na Mercantil Temporada Hivern 2026 1

La sala La Mercantil de Balaguer inicia aquest proper cap de setmana la seva programació d’hivern-primavera, amb una temporada marcada per la diversitat i la qualitat artística. Les propostes inclouen teatre, música i espectacles innovadors que busquen arribar a un públic ampli i variat.

Segons Javi Lázaro, gerent de La Mercantil, “és una temporada molt diversa i variada. Lázaro parla d’una aposta per arribar a un públic molt diferent, amb propostes per a joves, humor intergeneracional i produccions de noves tendències dramatúrgiques”.

La primera cita serà els dies 17 i 18 de gener amb l’obra Cosas que se olvidan fácilmente, de Xavier Bobés. L’espectacle, inspirat en les pròpies experiències de l’autor amb els buits de memòria, transforma els records i n’inventa de nous, oferint un recorregut íntim i emotiu per la segona meitat del segle XX. L’obra ha guanyat diversos premis com el Premi Butaca 2016 i el Premi de la Crítica 2016. Segons Lázaro, “és una proposta que es farà en diversos passis, en permetre només cadascun d’ells 5 espectadors”.

La programació continuarà amb altres propostes destacades, com: l’humor clown de Encerrona, amb Pepe Viyuela, l’1 de febrer, el jazz del Scott Hamilton Quintet el 8 de febrer, la música emergent del grup ALOSA el 21 de febrer, l’espectacle teatral sobre Santiago Rusiñol amb Àlex Casanovas l’1 de març i l’obra Coses que cauen del cel, de la companyia Dora Cantero, el 21 de març i dins del Cap butaca buida.

Per a més informació i compra d’entrades, es pot consultar el web salamercantil.cat.

 

PROGRAMA: 

La temporada s’iniciarà els dies 17 i 18 de gener amb l’obra de teatre Cosas que se olvidan fácilmente, de Xavier Bobés.

Fa un temps, l’autor d’aquest espectacle, Xavier Bobés, es va adonar que començava a tenir problemes de memòria, i va comprovar que la seva mare també patia buits importants. Aquests oblits van inspirar Cosas que se olvidan fácilmente, un espectacle fotogràfic que transforma els records i, de la mateixa manera que fa la ment, n’inventa de nous.

Una aventura commovedora, una petita història de la segona meitat del segle XX. Un joc de cartes convertit en un muntatge teatral per a cinc espectadors, amb el qual Xavier Bobés va guanyar el Premi Butaca 2016 al millor espectacle en altres disciplines, el Premi de la Crítica 2016 a noves tendències i el Premi al Millor Espectacle al Festival Befestival de Birmingham 2016.

La següent proposta arribarà l’1 de febrer amb Encerrona, una obra de teatre d’humor clown de la companyia Pepe Viyuela.

En una societat obsessionada amb l’èxit, la figura del clown sovint es vol fer passar per fracassada, maldestre i esgotada per tanta exigència de productivitat. En realitat, ens humanitza i ens connecta amb allò més autèntic i alegre del que som. Pepe Viyuela és una icona del clown.
Durant una hora i mitja, com un bufó de la cort llançat al saló del tron, es veu obligat a actuar per a un públic que l’observa. Sol davant el perill, els seus únics companys de viatge són una sèrie d’objectes quotidians: una guitarra, una cadira, una jaqueta, un diari i una escala.

Com un nen, s’enfronta per primer cop a aquests objectes, per a nosaltres habituals però per a ell absolutament misteriosos. Accions tan simples com pujar una escala o posar-se una jaqueta esdevenen tasques gairebé impossibles. El pallasso es converteix així en una metàfora de cadascun de nosaltres: obligats a existir i a actuar, sense saber ben bé on som, però obligats a continuar endavant.

La música jazz arribarà el 8 de febrer amb el concert del Scott Hamilton Quintet.

El prestigiós saxofonista nord-americà Scott Hamilton torna a visitar La Mercantil aquest hivern, compartint escenari amb el saxofonista català Toni Solà. Els dos solistes estaran acompanyats de Gerard Nieto al piano, Ignasi González al contrabaix i Xavi Hinojosa a la bateria.

Scott Hamilton, nascut a Providence (Rhode Island) l’any 1954, es va donar a conèixer en un moment en què el tipus de jazz que interpretava —inspirat en saxofonistes com Illinois Jacquet, Eddie Davis o Paul Gonsalves— no estava de moda. Als anys vuitanta, però, el seu nom es va consolidar entre els millors jazzistes contemporanis, amb discos molt elogiats com Groovin’ High Live at E.J.’s o Plays Ballads.

Amb una trajectòria marcada per l’honestedat artística i la coherència del seu discurs musical, Hamilton ha guanyat el respecte de públic i crítica arreu del món. El concert promet una autèntica “tenor battle”, on els dos saxofonistes desplegaran els seus estils personals en un espectacle d’alta volada.

El 21 de febrer, La Mercantil acollirà el concert del grup ALOSA.

El grup emergent ALOSA, format per les cantants i músiques Giulietta Vidal i Irene Romo, ha presentat aquesta tardor el seu primer disc, El primer cant del matí, en un directe que incorpora Martí Escobedo a la guitarra i Xavi Veres al baix.

El disc, amb nou cançons que confirmen el seu univers sonor propi, representa un pas endavant en la trajectòria d’un dels projectes més prometedors de l’escena catalana actual.

El concert planteja un diàleg entre la natura i la ciutat a través de composicions pròpies, adaptacions contemporànies de cançons populars i temes que evoquen poemes com Las alamedas de García Lorca o L’ametller de Joan Maragall. Amb una arrel tradicional però oberta a noves sonoritats, ALOSA ofereix una proposta sincera, enèrgica i plena de sensibilitat.

L’1 de març es podrà veure l’obra de teatre Passejant amb Santiago Rusiñol, amb Àlex Casanovas.

Un viatge teatral al cor de l’art que convida a redescobrir l’obra i el pensament de Santiago Rusiñol, un dels grans referents de la cultura catalana. L’espectacle reivindica la vigència dels seus textos i utilitza el teatre com a vehicle per reflexionar sobre la llibertat, l’art i la condició humana, tot recorrent paisatges físics i emocionals del modernisme català.

Finalment, la companyia Dora Cantero presentarà l’obra Coses que cauen del cel el 21 de març.

Durant la matinada del 24 de desembre de 1858, a Molina de Segura (Múrcia), va caure un meteorit que, segons la llegenda, portava una curiosa radiació capaç de despertar en algunes persones un desig irrefrenable d’escriure, inventar històries i fer poesia.

Coses que cauen del cel relata aquest fet documentat barrejat amb elements de realisme màgic, explicat a la vora d’un braser amb les brases a punt d’extingir-se. Teatre d’objectes, música en directe, humor, tendresa i folklore s’uneixen per parlar de l’impacte, l’origen d’un univers propi i la necessitat de ficció davant la realitat.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar