Salut, Afrucat i sindicats elaboraran una guia de mesures per a la campanya de la fruita. D'altra banda, cauen un 68% les vendes de tractors a Catalunya durant el març pel coronavirus.

Per Ràdio Balaguer
738 visites
F394E3Eeeadca34462B3Dc0Ea720Cfcerecollidafruitaup

El Departament de Salut, Afrucat i els sindicats agrícoles elaboraran una guia de mesures a tenir en compte per poder tirar endavant la campanya de la fruita malgrat la propagació de la pandèmica del covid-19. Aquesta és una de les principals informacions que han sortit de la reunió de coordinació entre els actors implicats en el desenvolupament de la campanya, que s'ha dut a terme de forma telemàtica aquest divendres. Segons fonts de la delegació de Govern a Lleida, s'han posat de manifest preocupacions com la gestió i les condicions de treball dels temporers. Així mateix, s'ha comunicat que el SOC ja compta amb més de 900 persones apuntades en una borsa per treballar a la fruita.

Aquesta guia de mesures que s'està elaborant anirà adreçada als treballadors de la campanya a de la fruita però també als empresaris fructícoles i veïns dels municipis on es concentra l'activitat.

 

La reunió de coordinació ha comptat amb la participació del delegat del Govern Ramon Farré, del subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, del president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, representants del sindicats agrícoles, de CCOO i UGT, de la FCAC, municipis que concentren la majoria d'explotacions fructícoles i consells comarcals.

 

S'han posat de manifest preocupacions com la disponibilitat de mà d'obra per treballar a la campanya de la fruita i des del SOC s'ha comunicat que ja compten amb més de 900 persones apuntades a una borsa de treball específica. Així mateix, malgrat les retallades a les polítiques actives dels plans d'ocupació, es confia que hi haurà partides per poder-ne fomentar.

 

Finalment, també s'ha parlat dels dubtes sobre les condicions de treball dels temporers amb aspectes com la mobilitat per accedir a les finques, l'allotjament i el compliment de les mesures de seguretat per evitar els contagis de coronavirus.

D'altra banda les vendes de tractors agrícoles van caure a causa del coronavirus un 68% al març a Catalunya respecte al mateix mes del 2019, amb un total de 28 unitats matriculades, segons dades del MSI a Faconauto, la patronal que integra la distribució de maquinària agrícola. D'aquesta manera, en l'acumulat de l'any, aquest mercat cau un 25% en comparació amb el mateix període de l'any passat, amb 172 vendes. Al conjunt de l'Estat, on les vendes han caigut un 45%, hi ha 450 punts de reparació que asseguren el servei al teixit agrícola i ramader. Precisament el covid-19 va forçar la cancel·lació de la Fira de Sant Josep de Mollerussa, un dels certàmens on més vendes de maquinària agrícola es tanquen entre el sector i els concessionaris.

A l'estat espanyol, durant el març s'han matriculat 489 tractors i en l'acumulat de l'any, les transferències baixen en un 26% amb 2.026 vendes amb el que portem d'any. Actualment a Espanya hi ha 450 concessionaris de maquinària agrícola que donen feina a més de 1.400 persones, que estan vivint amb preocupació aquesta crisi, ja que les vendes s'han vist perjudicades des de la declaració de l'estat d'alarma, mentre que la postvenda també ha començat a ressentir-se'n.

 

Des del 14 de març, els concessionaris de maquinària agrícola segueixen prestant el servei de postvenda, amb operacions indispensables i necessàries, per assegurar que els sectors agrícola i ramader continuïn amb la seva activitat. Es tracta d'uns serveis que són claus per a l'abastiment alimentari de la població durant la crisi pel coronavirus.

 

La patronal ha indicat que l'activitat de postvenda dels concessionaris es manté, dins el marc legal establert, però essent prioritària la protecció de la salut dels seus treballadors i clients, per la qual cosa s'estan complint les mesures i instruccions de protecció indicades pel Ministeri de Sanitat per evitar els contagis.

 

Faconauto és la patronal que integra les associacions de concessionaris oficials de les marques de turismes i maquinària agrícola presents al mercat espanyol. Representa els interessos de 2.152 concessionaris, entre els quals s'hi troben les principals marques de maquinària agrícola, dels quals depenen aproximadament les 3.551 empreses del segon nivell de distribució (agències i serveis oficials), per la qual cosa inclou més de 5.703 petites i mitjanes empreses d'automoció. Aquestes empreses generen 161.500 llocs de treball directes, una facturació de 43.073 milions d'euros i representen el 3,1 de PIB.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar